Sökning: "högläsning matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden högläsning matematik.

  1. 1. Konkret material i matematikundervisning : En studie om F-3 lärares perspektiv på användning av konkreta material i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Toukmaji Rania; Bakr Tolin; [2024]
    Nyckelord :Interaktiv högläsning; högläsning; dialogisk högläsning; förskoleklass; språkutveckling; undervisning.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få mer kunskap om hur F-3 lärare tänker om att arbeta med konkret material och hur de tänker att elever lär av att arbeta med konkret material. Det insamlade materialet bearbetades och analyserades med hjälp av tematisk analys efter att fyra kvalitativa intervjuer genomfördes med F-3 lärare. LÄS MER

  2. 2. Exploring the Correlation Between Reading Ability and Mathematical Ability : KTH Master thesis report

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Richard Sol; Alexander Rasch; [2023]
    Nyckelord :Reading ability; Mathematical ability; Model optimization; Eye-tracking; Correlation between mathematics and reading; Machine-learning models; Reading Fluency; Reading comprehension; Formative assessment; Ordinal Regression; Spearman’s correlation coefficient; Grid search.; Läsförmåga; Matematisk förmåga; Modelloptimering; Ögonspårning; Korrelation mellan matematik och läsning; Maskininlärningsmodeller; Läsflyt; Läsförståelse; Formativ bedömning; Ordinal regression; Spearmans korrelationskoefficient; Rutnätssökning.;

    Sammanfattning : Reading and mathematics are two essential subjects for academic success and cognitive development. Several studies show a correlation between the reading ability and mathematical ability of pupils (Korpershoek et al., 2015; Ní Ríordáin & O’Donoghue, 2009; Reikerås, 2006; Walker et al., 2008). LÄS MER

  3. 3. Högläsning i förskolan : Hur pedagogers förhållningssätt under högläsning kan främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Yasmin Alsayed Ali; Thagreed Yaseen; [2021]
    Nyckelord :språkutveckling; högläsning; förskola; lässtrategier;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om högläsning i förskolan med fokus på dess betydelse för barns språkutveckling. Under vår utbildning har högläsningens betydelse för barns språkutveckling uppmärksammats. LÄS MER

  4. 4. Kaninen Bishop på matematikäventyr : Ett material som kan stödja matematikundervisning för de yngsta förskolebarnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Boström; Ottilia Wolff; [2021]
    Nyckelord :Artefakter; barnlitteratur; Bishop sex matematiska aktiviteter; de yngsta barnens lärande; didaktik; förskolans läroplan; högläsning; litteracitet; matematik; mediering; scaffolding; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Vi har skapat en pekbok för de yngsta barnen på förskolan som är mellan 1–3 år.Pekbokens innehåll utgår från Bishops sex matematiska aktiveter och har en tillhörandehandledning som kan ge stöd i hur förskolepersonal didaktiskt kan planeramatematikundervisning för de yngsta barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteraturens inverkan på matematikinlärningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Beatrice Svedjekrans; Marie Dorbell; [2021]
    Nyckelord :Matematik; inlärning; högläsning; pedagogik; intresse; böcker; litteratur; barn;

    Sammanfattning : I Sverige är matematik och svenska de ämnen som får störst fokus i skolan, framför allt i dänger årskurserna samt förskolan. Det finns forskning som påvisar att läsning har en positivinverkan på barns matematikkunskaper, vilket innebär att de två största ämnena i skolan skulle kunna integreras. LÄS MER