Sökning: "högläsningspraktiker"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet högläsningspraktiker.

  1. 1. Polylino skola: En ersättning för högläsning eller ett välkommet komplement?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Adilah Binhayeemahamanaing; Tina Albertson; [2022]
    Nyckelord :digitalisering; högläsning; literacy; läsförståelse; lässtrategier; läsutveckling; Polylino;

    Sammanfattning : I takt med digitaliseringen och den ökade förekomsten av e-böcker och digitala boktjänster, ser vi en förändring i samhällets läsvanor. Dessa förändrade läsvanor speglas även i elevernas läsvanor, där användningen av elevanpassade digitala boktjänster som Polylino skola blir mer vanligt i svenska klassrum. LÄS MER

  2. 2. Användning av bilder och modaliteter under högläsning i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sanna G. Wikström; [2018]
    Nyckelord :Reading aloud; pictures; picture book; interactivity; visual knowledge; modalities; multimodality; voice; gestures; body language; Högläsning; bilder; bilderbok; interaktivitet; visuell kunskap; modaliteter; multimodalitet; röst; gester; kroppsspråk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera lärares högläsningspraktik i årskurs 1–3 med fokus på användningen av bilder och andra modaliteter. Genom att observera sex lärare under deras högläsningstillfällen studeras hur de ger elever förutsättningar att utveckla olika kunskaper och förmågor. LÄS MER

  3. 3. Högläsning ur elektroniska böcker : En kvalitativ studie om en ny företeelse av högläsningspraktiker inom förskolans verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Helin Yorgun; [2017]
    Nyckelord :förskola; literacy; högläsning; elektroniska böcker; sociokulturellt perspektiv; interaktionsanalys; handling; stöttning; medierande redskap; förskollärare; pedagoger.;

    Sammanfattning : Med grund i tidigare forskning som belyser problematiken om att barn lämnas ensam med digitala verktyg vid högläsning av elektroniska böcker har denna studie fokuserat på högläsning av elektroniska böcker med pedagoger. Syftet med studien är att undersöka vilka kunskaper inom literacy som konstitueras när pedagoger läser högt ur elektroniska böcker. LÄS MER

  4. 4. Barnets språkliga utveckling genom deltagande i förskolans högläsningspraktiker : En kvalitativ studie med utgångspunkt i en sociokulturell ansats

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Johanna Killberg; Louise Vernersson; [2013]
    Nyckelord :Aktivitet; barn; förskola; högläsning; pedagog; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att studera hur högläsning sker i fyra olika lässituationer i förskolan. Utifrån högläsningsaktiviteten vill vi sedan diskutera hur barnets språkliga utveckling kan möjliggöras respektive hindras genom deltagande i sådana praktiker. LÄS MER