Sökning: "högre språklig förmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden högre språklig förmåga.

  1. 1. Ämnesspråk i SO-ämnen : Hur SO-lärare i åk 5 och 7 arbetar med ämnesspråk för att stötta elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Johansen Bremberg; Alexandra Reyes Osorio; [2023]
    Nyckelord :språklig sårbarhet; ämnesspråk; SO-ämnen; ämneslitteracitet; scaffolding;

    Sammanfattning : Skolan är en språkligt komplex miljö där språkliga förmågor har stor betydelse. För elever i språklig sårbarhet utgör språkliga krav i skolan en riskfaktor för måluppfyllelse (Hallin, 2019, s. 6). LÄS MER

  2. 2. La Trobe Communication Questionnaire (LCQ): En utvärdering av själv- och närståendeskattning gjord av personer med och utan förvärvad hjärnskada

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Tove Ekelund; Anna Ekholm; [2021-08-10]
    Nyckelord :samstämmighet; sammanfogad studiedesign; kognitiv-kommunikativa svårigheter; Joharis fönster; agreement; mixed method embedded design; cognitive-communicative disorders; the Johari window;

    Sammanfattning : I föreliggande studie användes La Trobe Communication Questionnaire (LCQ) med syftet att undersöka samstämmigheten mellan själv- och närståendeskattad kommunikation i en grupp med förvärvad hjärnskada, samt för att jämföra samstämmigheten med en kontrollgrupp. Upplevelser av att fylla i LCQ undersöktes genom kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Blir det svårare? : En jämförande studie av språklig komplexitet i lärobokstexter från högstadiet och gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Moritz Sjövall; [2021]
    Nyckelord :Readability; subordinate clause; length of sentence-initial element; Läsbarhet; LIX-värde; syntax; nominalkvot; bisatsfrekvens; fundamentslängd;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns en korrelation mellan elevers förväntade språkutveckling och läroböckers språkliga komplexitet från grundskola till gymnasienivå. Uppsatsen tar avstamp i Skolverkets lärandemål och forskning om hur elever utvecklar sitt språk. LÄS MER

  4. 4. ”Nämen jer he int n’Perola, vå gjör du här!” : En folkdialektologisk studie om förmågan att detektera dialekt i skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jesper Carlström; [2020]
    Nyckelord :folkdialektologi; dialekt i skrift; skönlitteratur; litterär stilistik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är dels att undersöka läsares förmåga att detektera dialekt i skönlitterär prosa när det inte går att utläsa genom brödtext och kontext att det rör sig om just dialekt, samt om läsare främst associerar dialektala variabler i skrift till en geografisk region, samhällsklass, tidsera/generation eller standardspråk. Denna studie ligger inom ramen för folkdialektologin, som innebär forskning om icke-lingvisters medvetenhet om och attityder till språklig variation. LÄS MER

  5. 5. Språkligt självförtroende och kön : Elevers självupplevda förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på svenska

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jessica Bodenhem; Sofia Ljungqvist; [2020]
    Nyckelord :språkligt självförtroende; svenskundervisning; självuppfattning; könsskillnader; högstadiet;

    Sammanfattning : Inledning I skolans styrdokument anges flertalet punkter som handlar om språklig förmåga. Med en väl utvecklad språklig förmåga bör ett språkligt självförtroende följa i samma takt. Det är därför av intresse att undersöka om förmåga och självförtroende följs åt samt om det finns märkbara skillnader mellan könen. LÄS MER