Sökning: "högskola gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 528 uppsatser innehållade orden högskola gymnasiet.

  1. 1. Begreppsföståelse av tröghet igymnasiets mekanik : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Natur-miljö-samhälle (NMS)

    Författare :Erik Kofoed; [2024]
    Nyckelord :begrepp; gymnasiet; mekanik; missförstånd; Newton; pragmatism; praktisk epistemologisk analys; tröghet; tröghetslagen;

    Sammanfattning : Denna uppsats intresserar sig för begreppsförståelsen av krafter och tröghetslagen i gymnasiets fysik och granskar elevers uppfattning ur ett epistemologiskt perspektiv. Syftet är att belysa och klargöra vanliga missförstånd bland eleverna gällande tröghetsbegreppet i mekanik. LÄS MER

  2. 2. Användarcentrerad design för ett studieverktyg till gymnasieelever

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Michaela Näckmark; [2023]
    Nyckelord :Gamification; Design för motivation; User experience UX ; User Interface UI ; Gymnasium; Högskola; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Under människans skolgång ökar successivt arbetsbördan och skolan kräver mer av varje individ. För vissa kan det upplevas som svårare att disponera sin tid då vardagen för många innehåller mer aktiviteter än tidigare. LÄS MER

  3. 3. Skolkuratorns stödsamtal : "Vi reser tillsammans. Jag varken går före eller trycker på bakifrån, jag går bredvid dig."

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Adam Nowak; [2023]
    Nyckelord :Counselling; School counselor’s; Students; Children and adolescents; Elementary school; High school; Scope for action; Social work; Student health; Stödsamtal; Skolkuratorer; Elever; Barn och unga; Grundskola; Gymnasiet; Handlingsutrymme; Socialt arbete; Elevhälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur skolkuratorer bedriver stödsamtal med elever som går i grundskolan upp till gymnasiet i Stockholm. Ett kvalitativt angreppssätt har använts i forskningen, genom semistrukturerade intervjuer med aktiva skolkuratorer. LÄS MER

  4. 4. Kunskap, fostran eller tidsbrist? : En kvantitativ studie av religionslärares didaktiska val gällande centralt innehåll i kursen Religion 1 på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Religionsvetenskap

    Författare :Josefin Selldén; [2023]
    Nyckelord :gymnasieskola; religionslärare; religionskunskap; centralt innehåll; didaktiska val; de tre didaktiska frågorna; vetenskaplig grund; beprövad erfarenhet; tidsbrist;

    Sammanfattning : This essay examines which didactic choices religion teachers make in the course Religion 1 based on the didactic questions what?, why? and how?. The aim is to investigate how religion teachers at upper secondary school teach the central content of the Religion 1 course within the time frame of 50p. LÄS MER

  5. 5. Se mina styrkor - inte mina svagheter: en kvalitativ analys : Svensklärares praktik kring stöttning för elever med dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt gymnasieelevers uppfattning om stödet de får

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Shpresa Konjusha; [2023]
    Nyckelord :dyslexia; reading and writing difficulties; scaffolding; adjustment; secondary school; primary school; subject Swedish; education; dyslexi; läs -och skrivsvårigheter; stöttning; extra anpassningar; gymnasiet; högstadiet; ämnet svneska; utbildning;

    Sammanfattning : The overall purpose of the present study is to investigate experiences of adaptations and special support during the final years of school, from junior high school to high school. Part of the aim is to analyse teachers' perceptions of the support they provide in the Swedish language subject to students who have dyslexia and/or reading and writing difficulties. LÄS MER