Sökning: "högskolan Jönköping historia"
Visar resultat 11 - 15 av 74 uppsatser innehållade orden högskolan Jönköping historia.
11. Varför nu? Varför då? Varför sedan? : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare tolkar, undervisar för att utveckla och bedömer historiemedvetande.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : .... LÄS MER
12. Vem var kungens fru? : En textanalys över framställningen av kvinnor och män i historieläromedel för mellanstadiet mellan 1980-2022
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Jämställdhet är ett begrepp som på senare år har utvecklats och fått stor betydelse i samhället. I läroplanerna mellan 1980 och 2022 har begreppet jämställdhet förekommit men tillämpandet av begreppet har förändrats med tiden. Genom tidigare forskning framkommer det att kvinnor har varit underrepresenterade i historieläromedlen. LÄS MER
13. Bilden av Kina i Svenska Läromedel : En Historiedidaktisk Studie om Bilden av Kina i Svenska Läromedel för Historia på Gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : China is seen as one of the world’s leading countries, especially when it comes to economic and political power. Even though China is a powerful country, the image of China and the country’s population is one of negativity and distrust. LÄS MER
14. Ett delegerat uppdrag från Skolverket : En kvalitativ intervjustudie om konstruktionen av de nationella proven i historia
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The following study examines the construction of the national tests in history. The study has analyzed the work processes of the construction of the test at different moments, such as design, conduct and evaluation, from the perspective of the test designers and the test manager at the National Agency for Education. LÄS MER
15. Den modiga mannen och hans svaga kvinna : En litteraturstudie över jämställdhetsperspektivet i läromedel i historia
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Läromedel ligger till grund för stora delar av historieundervisningen och det är därför viktigt att veta att läromedlen förhåller sig till läroplanens mål, dock finns det inga krav på att ett läromedel måste förhålla sig till läroplanen. Forskning belyser att lärare sällan granskar de läromedel som används. LÄS MER