Sökning: "högskolan Jönköping historia"

Visar resultat 6 - 10 av 74 uppsatser innehållade orden högskolan Jönköping historia.

  1. 6. ”De vars historia vi bara hoppar över” : En undersökning om fem gymnasielärares planeringsarbete och förhållningssätt till en västerländsk kanon i historieämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Signe Sahlström; [2022]
    Nyckelord :Den västerländska kanon; historieämnet; planeringsarbete; Laila Nielsen;

    Sammanfattning : In the subject of history, a canon can be identified, which refers to the knowledge that is seen as desirable and immortal. This knowledge is what is perceived as general education and thus worth remembering. This means that the knowledge that falls outside of the canon is perceived as less important and therefore can be forgotten. LÄS MER

  2. 7. Cold War in Swedish textbooks : A discourse analytical study on the description of the Soviet Union and the United States during the Cold war

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Arvid Lindgren; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Efter andra världskrigets slut stod de allierande länderna USA och Sovjetunionen som segrare. Alliansen visade sig dock vara kortvarig, och stormakternas ideologiska olikheter kom att bli centrum för den globala diskussionen i de nästkommande årtiondena. LÄS MER

  3. 8. ''Om det bara fanns mer tid...'' : Gymnasielärares förhållningssätt till historieundervisning om krigen i forna Jugoslavien, med hänsyn till elever med koppling till forna Jugoslavien.

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Trendelina Smajli; [2022]
    Nyckelord :Former Yugoslavia; modern history; history teaching; multiculturalism; historical empathy.; Forna Jugoslavien; modern historia; historieundervisning; multikulturellt klassrum; historisk empati.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate history teachers’ various approaches towards the wars in former Yugoslavia during the 90s, in their history teaching in upper secondary school. Furthermore, another aspect to the study is to investigate how the history teachers approach potential students that might have roots from the former Yugoslavia. LÄS MER

  4. 9. Historia som det medvetna och omedvetna : Elevers förmåga till historiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Aje Albayatti; [2022]
    Nyckelord :: History didactics; historical reasoning; first- and second-order concept; history teaching; students in upper secondary school; Historiedidaktik; historiskt tänkande; first- and second order concepts; historieundervisning; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Traditionally, the teaching of history tends to focus on content, where historical learning is reflected in memorizing important dates, events, and concepts about the past. In recent decades, research has drawn attention to a new way of approaching historical learning through understanding causes and effects as well as making connections between different events and stories about the past. LÄS MER

  5. 10. ”Sådana tankar har du väl aldrig?” : Hur genusnormer och sexualitetsnormer kommunicerades inom vänskapsrelationer kring sekelskiftet 1900

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Isabella Erkki; [2022]
    Nyckelord :Gender; letters; history; 1880-1920; young people; male; female; Genus; brev; historia; 1880-1920; ungdomar; manlig; kvinnlig;

    Sammanfattning : The Swedish curriculum regarding upper secondary education defines that in 2022, “sexuality, consent and relationships”, will have a greater impact in the curriculum and in the education than earlier. It is the school’s responsibility that each student gather knowledge within this subject. LÄS MER