Sökning: "högskolan dalarna intervjustudie"

Visar resultat 1 - 5 av 482 uppsatser innehållade orden högskolan dalarna intervjustudie.

  1. 1. Distriktssköterskors hälsofrämjande arbete med övervikt hos barn utifrån ett föräldraperspektiv : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Cecilia Karlsson; Jasmin Henrixon; [2024]
    Nyckelord :Children; child care center; parents; family-centred care; health promotion work; overweight; Barn; barnavårdscentral; familjefokuserad omvårdnad; förälder; hälsofrämjande arbete; övervikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt hos barn är ett växande folkhälsoproblem som hotar barns psykiska och fysiska hälsa. Distriktssköterskan har i uppdrag att främja barns hälsa i sitt arbete på barnavårdscentralen och kan med hjälp av familjefokuserad omvårdnad se till barnets helhet. LÄS MER

  2. 2. ”För mig är du viktig” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt och ansvar för att skapa trygga relationer tillsammans med barnen i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mia Bergkvist; Johanna Caris; [2024]
    Nyckelord :Trygghet; relationer pedagog-barn; förskollärares förhållningssätt; förskollärares ansvar; förskollärare; sociala relationer; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares förhållningssätt och hur de uttrycker sig om sitt ansvar för att skapa trygga och sociala relationer för alla barns utveckling och lärande. I förskolans läroplan anges det att förskolan ska genomsyras av en levande social gemenskap. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers syn på barns riskfyllda lek i förskolans utomhusmiljö : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Janina Kariniemi; [2024]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; riskfylld lek; risktagande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolans pedagoger ser på barns möjligheter att utmanas till riskfylld lek i förskolans utomhusmiljö. Studien utgår ur ett sociokulturellt perspektiv och Gibsons teori om handlingserbjudanden i den fysiska miljön. LÄS MER

  4. 4. ”Gatukonsten gör att vi uppmärksammas på andras tankar” : En kvalitativ intervjustudie om användandet av urban konst i bildundervisningen

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Linn Ekberg; [2024]
    Nyckelord :Bildundervisning; gatukonst; urban konst; färdigheter för livet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur elever uppfattar urban konst och vilka färdigheter för livet som de kan utveckla när de tittar på och arbetar med detta konstuttryck. För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ intervjustudie där elva elever deltog. Deltagarnas svar analyserades genom en fenomenologisk analysmetod. LÄS MER

  5. 5. Svensklärares uppfattningar om chattbottars plats i skrivundervisningen på gymnasiet : En fenomenografisk intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kaj Nygrén; Martin Sahlin; [2024]
    Nyckelord :Chattbottar; uppfattningar; fenomenografi; skrivundervisning; gymnasiet; svensklärare;

    Sammanfattning : Generativ AI har funnits i skolmiljö sedan 1960-talet, men det är först under de senaste två åren som chattbottar, främst genom chattbotten GPT, har fått stor spridning i svenska skolor. Fenomenet har lett till livlig diskussion i både branschpress och fikarum på landets skolor. LÄS MER