Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Är blockmodellen en modell att räkna med? : En intervjustudie om grundlärares erfarenheter av blockmodellen i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elsa Henning; [2023]
    Nyckelord :Singapore model; the bar model; problem solving; textual tasks; Sweden; Singaporemetoden; blockmodellen; problemlösning; textuppgifter; Sverige;

    Sammanfattning : En utgångspunkt för denna studie har varit att flera svenska elever har svårigheter att lösa matematiska textuppgifter. I ett försök att utveckla elevers förmågor att lösa matematiska textuppgifter har Singaporemetoden blivit allt mer populär. I Singaporemetoden används blockmodellen för att visualisera textuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Elevers laginsats i klassrummet : En litteraturstudie om grupparbetens roll och möjligheter i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linus Waldemarsson; [2023]
    Nyckelord :Grupparbete; Kooperativt lärande; samhällskunskap; socialt ömsesidigt beroende; samberoende; gruppbedömning; problemlösning;

    Sammanfattning : Group projects are a near universal part of, and can be seen in all parts of, the education-system. In collaborative assignments ranging from kindergarten to university-level group research projects. The goal is for students to learn, explain, formulate and to disclose the group-findings in papers or in front of the educational group. LÄS MER

  3. 3. Även lärare kan råka säga fel, jag lovar : En fokusgruppsstudie av hur mellanstadieelever uppfattar trovärdigheten hos olika informationskällor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Helena Engvall Kristensen; [2023]
    Nyckelord :civics; social studies; citizenship education; middle school; primary school; students apprehension; critical literacy; source trust; samhällskunskap; mellanstadiet; elevuppfattningar; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det gäller att undervisa om källkritik och att träna kritiskt tänkande, som har stärkts ytterligare genom den senaste läroplanen från 2022 för grundskolan. För att värna om demokratins grundpelare där yttrandefrihet är en viktig del, behöver våra unga medborgare lära sig att se igenom desinformation och konspirationsteorier av olika slag. LÄS MER

  4. 4. "Man behöver inte älska allt och alla men respektera allt och alla, det är det viktigaste" : Romers upplevelser av skolan under perioden 1970-2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Lundquist; [2022]
    Nyckelord :national minority group; Roma; discrimination; respect; treatment; education and acceptance; nationell minoritetsgrupp; romer; diskriminering; respekt; bemötatade; utbildning och acceptans;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats var att redogöra för fem romers erfarenheter av utbildning under perioden 1970–2000-talet. För att uppfylla detta syfte genomfördes en kvalitativ intervjustudie med fem romer som bor i Sverige och som har gått i skola någon gång under perioden 1970–2000-talet. LÄS MER

  5. 5. Bedömningsmatriser i svenskämnet : En kvalitativ intervjustudie om lärar- och elevuppfattningar av bedömningsmatriser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Evelina Johansson; [2022]
    Nyckelord :scoring rubrics; assessment; teaching; Swedish language; upper secondary school; bedömningsmatriser; bedömning; undervisning; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Studien tar avstamp i praktikens frågor. Svensklärare och elever på gymnasieskolan har intervjuats för att skönja uppfattningar och erfarenheter om bedömningsmatrisers tillämpning i undervisningen. Studiens resultat har diskuterats ur ett OTL-perspektiv. LÄS MER