Sökning: "högskolan gävle pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 238 uppsatser innehållade orden högskolan gävle pedagogik.

  1. 21. En känsla av otillräcklighet : Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lotta Sjöblom; Emma Östlund; [2023]
    Nyckelord :Dyslexi; läsundervisning; hjälpmedel; utmaningar; högstadiet; pedagogik;

    Sammanfattning : En känsla av otillräcklighet –Svensklärarens metoder och utmaningar vid läsundervisning hos elever med dyslexi i årskurs 7–9, är en studie som undersöker de undervisningsmetoder lärare använder när de undervisar elever med dyslexi och vilka utmaningar lärare ställs inför. Bakgrunden till studien är att elever med dyslexi kan ha lässvårigheter och det är av stor vikt att de får stödetde behöver i sin läsutveckling. LÄS MER

  2. 22. Förskollärares medvetenhet om den fysiska miljöns betydelse för jämställdhetsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sofia Wahlund; Lina-Maria Wallinder; [2023]
    Nyckelord :children; gender; gender perspective; preschool; physical environment; barn; fysisk miljö; förskola; genus; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ska alla anställda i förskolan motverka stereotypa könsmönster. Forskning visar att det handlar om förskollärarens förhållningsätt till barn och verksamhet genom de styrdokument som förskolläraren ska förhålla sig till. LÄS MER

  3. 23. "Killarna mot tjejerna" : En intervjustudie om grundskoleelevers uppfattningar om jämställdhet på idrottslektionerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Idrottsvetenskap

    Författare :Matilda Sakuth; Hanna Taipale Blombäck; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; Könsmönster; Idrott och hälsa; Läroplansteori;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige finns styrdokumentet läroplanen som föreskriver att under­vis­ningen i skolan ska präglas av jämställdhet och att skolan ska arbeta för att motverka traditionella könsmönster. Trots det visar forskning att idrottslärares uppfattningar om jämställdhet tenderar att grunda sig i ett ideal där manligt är överordnat kvinnligt och en maskulin norm uppmuntras på lektionerna i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 24. Fritidspersonalens planeringsutmaningar : En kvalitativ intervjustudie om att hantera en mångfacetterad yrkesroll och hinder för att uppnå målen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Jamal Azougai; Jonatan Hansson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidspersonal; planeringstid; läroplanen ramfaktorer.;

    Sammanfattning : En övervägande del av alla barn i Sverige har varit inskrivna på fritidshemmet under föregående läsår, samtidigt som fritidspersonalen upplever krav på att bedriva undervisning i fritidshemmet, där undervisningen dessutom ska utgå från läroplanens innehåll. Detta samtidigt som tidigare forskning tyder på att fritidshemmet på olika sätt måste samarbeta med skolverksamheten. LÄS MER

  5. 25. Kommunikation och samverkan med förskolan: ur vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sofie Davidsson; Malin Ljungqvist; [2023]
    Nyckelord :Communication; Cooperation; Guardians; Involvement; Perspective; Preschool; Förskolan; Involvering; Kommunikation; Perspektiv; Samverkan; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att bidra med kunskap om hur vårdnadshavare upplever kommunikationen och samverkan med förskolan samt huruvida kommunikationen och samverkan kan påverka vårdnadshavares involvering i barnets utveckling i förskolan. Studien är kvalitativ med kvantitativa inslag i sitt utförande och utgår från ett fenomenologiskt perspektiv. LÄS MER