Sökning: "högskole val"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden högskole val.

  1. 1. I en stödjande miljö är hälsosamma val enkla val : En kvantitativ studie om konsumenters upplevelser av hälsosamma livsmedelsval

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Terése Olofsson; Hanna Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Health promotion; supportive environments; healthy food choices; grocery; food; health; marketing; food choices; socioeconomics; behavioral economics; hälsopromotion; stödjande miljöer; hälsosamma livsmedelsval; dagligvaruhandel; livsmedel; hälsa; marknadsföring; matval; socioekonomi; beteendeekonomi;

    Sammanfattning : Introduktion: Ohälsosamma matvanor är en av de största riskfaktorerna för ohälsa och förekommer oftare i socioekonomiskt svagare grupper. Tillgängligheten av livsmedel påverkar både vilka kostval vi gör och hur mycket vi konsumerar. Marknadsföring påverkar tillgängligheten och används för att styra konsumenternas livsmedelsval. LÄS MER

  2. 2. Ojämlikhet i utbildning : En kvantitativ studie om föräldrapåverkan under uppväxten

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Julia Gustavsson; Berfin Nigit; [2018]
    Nyckelord :Utbildning; utbildningsnivå; uppväxt; social snedrekrytering; socialisation; kapital;

    Sammanfattning : Utbildning är en viktig del i många individers liv. Valet att studera vidare på högre nivå bör vara obundet från sådant som en individ inte kan påverka. Social snedrekrytering innebär en bristande jämlikhet där individers utbildning är beroende av deras sociala ursprung. LÄS MER

  3. 3. Högskolan - det självklara valet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Elfman; Åsa Henriksson; [2017]
    Nyckelord :identitet; meningsskapande; högskola; valprocess; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera elever som läser ett högskoleförberedande program på gymnasiet i årskurs tre och deras val att påbörja ett  högskoleprogram med yrkesexamen direkt efter studenten. Frågeställningarna vi lyfter är vilken betydelse högskoleutbildning har för ungdomarna i deras karriärvalsprocess, vilka strategier de tar sig an för en högskoleutbildning samt vilka identitetskonstruktioner ungdomarna gör i valet till högskola. LÄS MER

  4. 4. Samspel och (sam)tal för (gem)ensamt lärande : En diskursanalys av hur lärarstudenter konstruerar undervisning och lärarkunskap under examination

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Mona Tynkkinen; [2017]
    Nyckelord :Communities of practice; discourse analysis; learning; organizational development; pre-service teachers; teacher education; Diskursanalys; lärande; lärarutbildning; lärarstudenter; praxisgemenskaper; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hur lärarutbildning lämpligen organiseras avseende högskole- respektive verksamhetsförlagda studier är under ständig diskussion i såväl policydokument som forskning. För att kunna tala om hur lärarutbildning kan och bör organiseras blir dock ett första steg att klargöra hur lärarstudenter konstruerar undervisning och (lärar-) kunskap inom ramen för lärarutbildning. LÄS MER

  5. 5. Ett avgörande val för framtiden? : Faktorer som påverkar grundskoleelevers val mellan högskole- och yrkesförberedande gymnasieprogram

    M1-uppsats, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

    Författare :Lisbeth Denian; Marina Johansson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En ny gymnasiereform har trätt i kraft under hösten 2011och syftet med den nya gymnasiereformen var att öka statusen och kvaliteten på de yrkesförberedande programmen. Det har också skett en förändring i behörighetskraven vilket betyder att det är större skillnader mellan högskole- och yrkesförberedande program. LÄS MER