Sökning: "högskolematematik"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet högskolematematik.

  1. 1. Vad kännetecknar en god övning i kursen envariabelanalys (SF1625) : En studie om förstaårsstudenters svårigheter och god vuxenutbildning i matematik som underlag till en kurs för nyblivna övningsassistenter i envariabelanalys på KTH

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Simon Fry Eggers; Edvin Keller; [2020]
    Nyckelord :övning; övningsassistent; envariabelanlys; Kungliga Tekniska Högskolan; KTH;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utveckla och förbättra undervisningskvalitet på matematikundervisningen på KTH genom att utveckla en kurs i pedagogik för nya övningsassistenter. Denna kurs kommer göras utifrån en förstudie på KTH. LÄS MER

  2. 2. Ett första steg mot högre matematik : om gymnasieelevers upplevelse av en kurs i högskolematematik vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm

    M1-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Anders Lundman; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Om kunskapsbrister vid fortsatta studier i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Boris Vasiljevic; [2010]
    Nyckelord :kunskapsbrister; förkunskaper; övergång; gymnasiematematik; högskolematematik; matematiklärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att få insikt om hur matematiklärare resonerar kring sitt ämne iförhållande till befintliga brister i matematikkunskaper hos de elever som fortsätter att läsa påen eftergymnasial nivå med teknisk inriktning. Med hjälp av fyra kvalitativa intervjuer, jämtuppdelade mellan högskole- respektive gymnasielärare, diskuteras problematiken. LÄS MER

  4. 4. VILKA LÄSER HÖGSKOLEMATEMATIK PÅ GYMNASIET? : ”Studieförberedaren”, ”prövaren” och ”tidsfördrivaren”

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Jonathan Nilsson; Hanna Sjöberg; [2010]
    Nyckelord :högpresterande elever; stadieövergång; identitet; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att finna svar på hur högpresterande elever upplever att läsahögskolematematik under sin gymnasietid, vilket är högst aktuellt med tanke på Skolverketsförsök med spetsutbildningar som startades upp hösten 2009. För att uppfylla detta syftevaldes en kvalitativ metod bestående av intervjuer med sex elever som läser högskolekurser imatematik i samband med sina gymnasiestudier. LÄS MER