Sökning: "högstadieelever."
Visar resultat 16 - 20 av 407 uppsatser innehållade ordet högstadieelever..
16. I dialog med världen : En praktiknära studie om kritiska och utforskande förhållningssätt i Bild åk 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Traditionellt har fokus i bildundervisningen varit att eleverna ska lära sig tekniska färdigheter, vilket kan leda till att de sociala och subjektiva aspekterna förbises. Samtidigt glöms elevernas förmåga att utforska och tänka kritiskt bort, vilket minskar den sociala interaktionen i klassrummet och hindrar eleverna från att fördjupa sin förståelse och insikt i viktiga samhällsfrågor genom diskussioner och dialog med varandra som ett kollektivt samarbete i klassrummet. LÄS MER
17. Vad upplever högstadieelever att de lär sig i ämnet idrott och hälsa?
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Idrottsämnet har förekommit i flertalet former genom historien, dess kriterier och mål av undervisning har också haft en stor variation. Utifrån dagens läroplan klassificeras ämnet idrott och hälsa som ett kunskapsämne och kräver att pedagoger bedömer elevers färdigheter och kunskap. LÄS MER
18. Är socioekonomiska faktorer och psykisk ohälsa relaterade till självmordsförsök bland högstadieelever?
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan kön, socioekonomiska skillnader, ångest, depression, självkänsla, och skolmiljö med självmordsförsök hos högstadieelever i Stockholmsområdet. Data från 10 299 enkäter som fylldes i av högstadieelever från 116 grundskolor inom YAM-projektet användes. LÄS MER
19. Studie- och yrkesvägledarens arbete med att förebygga könstraditionella gymnasieval
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskning visar att normer och strukturer har stor påverkan på könsbundna studie- och yrkesval för elever inför gymnasievalet. Genom en kvalitativ metod har vi intervjuat sju studie- och yrkesvägledare på högstadiet, med syftet att undersöka vilka möjligheter och begränsningar de har i sitt arbete med att förbereda högstadieelever inför gymnasievalet. LÄS MER
20. Arbetet med att öka gymnasiebehörigheten för högstadieelever : En kvalitativ intervjustudie med skolpersonal inom skolverksamheter
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : .... LÄS MER