Sökning: "högstadieelever."

Visar resultat 21 - 25 av 407 uppsatser innehållade ordet högstadieelever..

  1. 21. SVÄVA ÖVER TRÖSKELN : En studie om högstadielärares syn på vad som motiverar elever att uppnå målen i moderna språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Yousra Al-Haymi; Carolina Flodin; [2023]
    Nyckelord :avhopp; högstadieelever; moderna språk; motivation; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Moderna språk är i dagens skola ett nedprioriterat ämne präglat av förhållandevis låg måluppfyllelse vilket även framgår av Skolinspektionens granskningsrapport från 2022 (Skolinspektionen, 2022). Syftet med denna studie var att utifrån ett lärarperspektiv synliggöra vilka faktorer som motiverar högstadieelever att läsa moderna språk. LÄS MER

  2. 22. Hänger matematisk problemlösning ihop med elevers motivation? : En kvalitativ studie om relationen mellan elevers motivation och problemlösning inom matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Yousef Moustafa; [2023]
    Nyckelord :Problem solving; motivation; math difficulties; problem solving strategies; motivation strategies; intrinsic motivation; extrinsic motivation; Problemlösning; motivation; matematiksvårigheter; problemlösning strategier; motivation strategier; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka relationen mellan problemlösning inom matematikämnet och elevers motivation. Dessutom syftar studien till att undersöka vilka svårigheter eleverna uppvisar under problemlösning tillfälle som påverkar deras motivation. LÄS MER

  3. 23. Lärares anpassningar för att främja motivation hos högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robert Vestlund; Elias Hallbäck; [2023]
    Nyckelord :Ledarstil; arbetsmetod; motivation; auktoritär; demokratisk; låt-gå; situationsanpassat; relationer; skola; högstadie; idrott och hälsa; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur lärare anpassar sina ledarstilar och arbetsmetoder för att främja motivation hos elever på högstadiet. Vi undersöker hur lärare anpassar sig till olika situationer där miljö, deras egen ledarstil och olika händelser i undervisningen påverkar lärarens anpassning. LÄS MER

  4. 24. Minnas för att lära – lära för att minnas : En systematisk litteraturstudie om TBL och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Madeleine Iggbom; Christoffer Taskin; [2023]
    Nyckelord :Testbaserat lärande; läsförståelse; högstadieelever; formativa tester; läsförbättring; framgångsfaktorer; undervisningsstrategier; framplockning; återkallning; läsning; återkallningsövningar;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att utforska och utvärdera centrala metoder inom TBL med inriktning på hur de kan tillämpas för att främja och förbättra läsförståelsen hos elever i grundskolan, med särskilt fokus på åldrarna 13–16 år. Den frågeställning som används för att uppnå syftet är: • Vilka metoder inom testbaserat lärande har visat sig vara framgångsrika för att förbättra läsförståelsen hos elever i grundskolan, med särskilt fokus på åldrarna 13–16 år? Genom en systematisk litteraturstudie utkristalliseras ett tydligt mönster att formativa tester samt aktiva återkallningsövningar har en positiv inverkan på elevers läsförståelse. LÄS MER

  5. 25. När högstadieelever får säga sitt : En kvantitativ studie av elevers självskattning inom motivation, självkänsla, självtillit och självvärdering av matematikkunskaper

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Karin Karlsson; Annika Rönning Olsson; [2023]
    Nyckelord :Självtillit; självkänsla; självskattning av ämneskunskaper i matematik och motivation;

    Sammanfattning : Skolämnet matematik är för många elever ett utmanande ämne och motivation är en avgörande faktor för att lära sig och också orka kämpa vidare när det är svårt. Det finns olika teorier om vad som påverkar motivationen och i denna uppsats så har vi valt ut fyra teorier som vi undersökt närmare, för att se om det finns något samband mellan hur högstadieelever skattar sin självtillit, självkänsla, motivation och självvärdering av ämneskunskaper. LÄS MER