Sökning: "högstadieklass"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet högstadieklass.

  1. 1. Inkludering i elevernas verklighet : En kvalitativ studie av elevers klassrumserfarenheter i relation till inkludering

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Jansson; [2022]
    Nyckelord :inkludering; elev; upplevelser; utbildning; undervisning; intervjuer; observationer;

    Sammanfattning : Inclusion as a phenomenon and its significance has long been discussed in contexts concerning the school system. To this day there is no mentioning of the word inclusion in the Swedish school governing documents despite the ambition of inclusion that exists and is being emphasized in a big part of the research and in international declarations. LÄS MER

  2. 2. Dialogisk undervisning inom matematik : En fallstudie kring hur dialogisk undervisning framträder på låg-, mellan- respektive högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Sogol Bazzazi; [2021]
    Nyckelord :dialogic teaching; talk; repertoires; principles; teaching talk; learning talk; primary and lower secondary school lower stage; middle stage; upper stage ; dialogisk undervisning; samtal; repertoarer; principer; teaching talk; learning talk; lågstadiet; mellanstadiet; högstadiet; matematikundervisning;

    Sammanfattning : På grund av mångfalden i dagens svenska skolor kan inte alltid traditionellt arbetssätt i matematikundervisning främja elever att utveckla sina förmågor såsom analys- och resonemangsförmåga. Läroboksstyrda lektioner ger inte elever möjligheter att komma till tals, lyssna på andras resonemang, tänka kritiskt och analysera andras tankesätt. LÄS MER

  3. 3. Utvecklingsarbete om Improvisation i musikämnet : Kan en lektionsserie i improvisation påverka eleverna att våga improvisera?

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jens Marklund; [2021]
    Nyckelord :Erfarenhet; improvisation; improvisationsövningar; musik; våga;

    Sammanfattning : Syftet med mitt utvecklingsarbete var att få svar på om en lektionsserie med improvisationsövningar kan påverka elever att våga improvisera. Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. För att få inblick i det valda ämnet har jag genomfört en enkätundersökning. LÄS MER

  4. 4. Folkrörelse och värderingar : en studie av fyra medlemmar i nykterhetsorganisationen IOGT-NTO

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Szente; Jonatan J. Erikson; [2020]
    Nyckelord :Folkrörelse; Nykterhetsrörelse; IOGT-NTO; Värderingar; Rational Choice-teori.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet i samhällskunskap för ämneslärare syftar till att undersöka vilka anledningar som utgör grunder för fyra aktiva medlemmars anslutande till nykterhetsorganisationen IOGT-NTO, samt att analysera hur Colemans Rational Choice-teori kan förklara de fyra intervjuade individernas val att organisera sig i IOGT-NTO. Metoden som används för att besvara arbetets frågeställningar är fyra stycken enskilda intervjuer av semistrukturerad karaktär. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande och matematik – aktionsforskning i en högstadieklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Bolin; [2019]
    Nyckelord :Aktionsforskning; Högstadiet; Inkludering; Kooperativt lärande; Matematik; Motivation; Speed dating; Self determination theory; Action research; Cooperative learning; Inclusion; Mathematics; Secondary school;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks om motivationen att arbeta på matematiklektionerna kan ökas genom kooperativt lärande. Undersökningen har genomförts med hjälp av aktionsforskning i en niondeklass under höstterminen 2018. LÄS MER