Sökning: "högstadielärare"
Visar resultat 1 - 5 av 241 uppsatser innehållade ordet högstadielärare.
1. Laborationers inverkan på fysikundervisning i grundskolans senare år : En kvalitativ studie av laborationer ur ett lärarperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)Sammanfattning : The impact of laboratory work on physics teaching in primary school in later years.A qualitative study of laboratories from a teacher's perspective. LÄS MER
2. Arbetsbelastning och personlighet : En sambandsstudie om högstadielärares upplevda arbetsbelastning och personlighetsdrag
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Introduktion: Grundskollärare är ett yrke där hög upplevd arbetsbelastning är vanligt. Negativa följder kring den mentala hälsan kan uppstå hos arbetare som erfars högarbetsbelastning. LÄS MER
3. Digitala läroböcker inom matematik : En intervjustudie med högstadielärare om fördelar och nackdelar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Skolan har digitaliserats som en konsekvens av samhällets digitalisering och försäljningen av digitala läromedel har ökat. Den svenska skolan är relativt läroboksstyrd och i dag är digitala läroböcker en del av undervisningen. LÄS MER
4. Idrottslärares uppfattningar om arbetet med språklig stöttning i ämnet idrott och hälsa för elever med svenska som andraspråk
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur några högstadielärare i ämnet idrott och hälsa upplever behovet av språklig stöttning i ämnet, och vilka tillvägagångssätt lärarna uttrycker att de tillämpar i arbetet med språklig stöttning i idrottsundervisningen med ett primärt fokus på andraspråkselever. Studien genomfördes i form av en intervjustudie där åtta idrottslärare utspridda i tre olika regioner har intervjuats. LÄS MER
5. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER
