Sökning: "högstadielärare"

Visar resultat 16 - 20 av 259 uppsatser innehållade ordet högstadielärare.

  1. 16. Läraren som gatekeeper : En kvantitativ studie om hur mellan- och högstadielärare skattar sinakunskaper gällande psykisk ohälsa hos unga, samt hur de upplever förutsättningarna att agera och initiera åtgärder vid behov.

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Marie Persson; [2023]
    Nyckelord :Mental health literacy; Mental illness; Pupils; School; Teachers; Elever; Lärare; Psykisk hälsolitteracitet; Psykisk ohälsa; Skolan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar bland ungdomar. Skolan har en unik möjlighet att bidra i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Lärare har, genom en slags gatekeeperfunktion, möjlighet att tidigt upptäcka och initiera åtgärder för elever med psykiska besvär. LÄS MER

  2. 17. Motivation och elevers skrivande av sakprosatexter : Lärarens resonemang och reflektion om motivationsfaktorer och skrivstrategier av utveckling i elevers skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Fatima Lomani; [2023]
    Nyckelord :Motivation; undervisning; motivationsfaktorer; skrivstrategier; skrivande; skrivutveckling; sakprosatexter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad undervisande lärare anser är effektiva motivationsfaktorer och strategier för att utveckla elevers skrivande av sakprosatexter. I studien intervjuades sju högstadielärare som undervisar ämnet svenska. Studien har en kvalitativ ansats och metoden som har använts är halvstrukturerad intervju. LÄS MER

  3. 18. Spelifierade plattformar i undervisning : En kvalitativ studie av högstadielärares behov och önskemål

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Casper Berneklint; [2023]
    Nyckelord :Gamification; Digital platforms; Secondary school teachers; TAM3; Qualitative; Spelifiering; Digitala plattformar; Högstadielärare; TAM3; Kvalitativ;

    Sammanfattning : Gamification is about using game elements in non-game contexts.This study examines what teachers want from gamified learningplatforms in order for it to work in their teaching. The aim is tocreate knowledge about teachers' needs for these platforms sothat system developers can design these systems based on theteachers' needs. LÄS MER

  4. 19. Lärares erfarenhet och kompetens i att undervisa i Sexualitet, Samtycke och Relationer : En kvantitativ enkätstudie av högstadielärares egna upplevelser

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Maria Fridlund; [2023]
    Nyckelord :erfarenhet; högstadielärare; kvantitativ; kompetens; sexualundervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sverige har haft sexualundervisning i olika former i grundskolan i närmare 70 år. Trots den långa tiden och erfarenheten framkommer det brister som uppmärksammas både från elev- och lärarhåll. LÄS MER

  5. 20. FÖRBEREDELSE, ORO OCH FÖRVÄNTNINGAR INFÖR SKOLATTACKER : bland högstadielärare, gymnasielärare och poliser i Örebro kommun

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Andrea Cumbo; Ena Fazlic; Elin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Skolattack; Sverige; Moralpanik; Mental förberedelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förberedelse, oro och förväntningar som lärare och poliser har på varandra inför en eventuell skolattack i Örebro kommun. Syftet var av intresse då skolattacker var ett ämne som hade uppmärksammats i media i Sverige till följd av de senaste attackerna med en dödlig utgång. LÄS MER