Sökning: "högstadielever"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet högstadielever.

  1. 1. Högstadieelevers och svensklärares syn på kamratbedömning : En kvalitativ studie om formativ bedömning i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amina Dedovic; [2021]
    Nyckelord :Kamratbedömning; kamratrespons; återkoppling; formativ bedömning; kunskapsutveckling; högstadielever; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Eleverna brukar i undervisningssammanhang utföra en formativ kamratbedömning av varandras skolarbeten och stödmaterialet Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter från Skolverket (s. 9) påvisar att formativ bedömning är bra för lärande. LÄS MER

  2. 2. Om högstadieelevers intresse i teknik och möjligheten för läraren att påverka intresset genom sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Catharina Erlich; [2018]
    Nyckelord :Intresse för teknik; begreppet teknik; teknik i skolan; teknikundervisning; teknik i vardagen; gymnasieval;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet har sin utgångspunkt i Skolinspektionens rapport 2014 som visar på stora brister i teknikundervisningen i grundskolan och på ett minskande intresse för teknikämnet hos högstadielever, särskilt hos flickor. En oro finns att elever i framtiden inte väljer en teknisk karriär. LÄS MER

  3. 3. Hälsa i högstadiet : En studie av högstadieelevers tankar kring hälsa i skolan

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Niklas Kullström; [2016]
    Nyckelord :hälsa; läroplan; skola;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarForskning visar på att lärarna inte riktigt når fram med hälsobudskapet och att skolan har ett patogent synsätt där hälsa främst handlar om att få eleverna att röra på sig. Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur eleverna själva tänker och resonerar kring begreppet hälsa. LÄS MER

  4. 4. Läsförmåga och elevers textrörlighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonas Nordin; Robin Leufvenmark; [2015]
    Nyckelord :Textrörlighet; läsförmåga; kursplan; svenska; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Huvudfokus i denna studie är läsförmåga, språkförmåga och textrörlighet. Begreppet textrörlighet betyder kortfattat hur en elev tolkar och rör sig i en text. I studien intervjuas fem högstadielever samt fem gymnasielever. Högstadieeleverna läser svenska och gymnasieeleverna svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 5. Mobbning på sociala medier - en jämförande studie av skolkuratorer och högstadieelevers tankar om nätmobbning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Caroline Lönn; Karl Björneke; [2013-08-08]
    Nyckelord :Nätmobbning; Kvalitativ; Symbolisk interaktionism; Högstadieelever och kuratorer;

    Sammanfattning : Nätmobbning beskrivs som ett relativt nytt och outforskat problem. Tidigare forskning inom området talar för ett problem som främst drabbar ungdomar. Denna studie syftade till att undersöka hur aktörer i skolan, högstadieelever och kuratorer, uppfattade fenomenet nätmobbning. LÄS MER