Sökning: "högstadieungdomar"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade ordet högstadieungdomar.

  1. 1. JAG TYCKER DE ÄR TRÅKIGT ATT LÄSA SKITER I VAD ANDRA TYCKER, DIN TÖNT : En läsattitydundersökning hos elever på den svenska landsbygden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Simon Kvassman; [2022]
    Nyckelord :Läsattityd; läsmotivation och högstadieungdomar.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the attitudes towards reading and literature that exist among adolescent youth in rural areas. The fact that young people read less now than before, and that their ability to read has decreased significantly over time, has been difficult to miss if one has followed the school policy discourse in recent years. LÄS MER

  2. 2. Svordomar i skolan : En undersökning av kamratrespons på attityder till svordomsanvändning hos högstadieelever

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Johanna Sandén; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; högstadieelever; kamratrespons; sociokulturellt perspektiv; svordomar;

    Sammanfattning : Kamratrespons som arbetsform är en del av den formativa bedömningen och har stor potential i elevers lärande och utveckling. Syftet med denna studie var att fördjupa bilden av hur anonymiserad kamratrespons kan bidra till elevers kunskapsutveckling i ett område som rör svordomar. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitetsnivå och motivation i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Louise Kvarforth; Lámis Wannersten; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Studiens syfte var att undersöka hur fysiskt aktiva elever från olika socioekonomiska områden är under undervisningen i idrott och hälsa (IDH) samt om motivation/tilltro till sin egen förmåga och fysisk aktivitet (FA) på fritiden kan ha ett samband med FA-nivå i ämnet IDH. Detta besvarades genom följande frågeställningar: (1) Finns det skillnader i FA-nivå under IDH undervisningen hos elever från områden med olika socioekonomisk status? (2) Ser skillnaderna i FA-nivå under IDH undervisningen olika ut för flickor och pojkar med olika socioekonomisk status? (3) Har den FA-nivån under IDH undervisningen något samband med motivation/tilltro till sin egen förmåga samt FA på fritiden? Metod: Deltagarna i studien bestod av 116 högstadieungdomar i åldrarna 14-15 år från två skolor placerade i två låga SES områden (64st) och en skola placerad i ett högt SES område (52 st). LÄS MER

  4. 4. Tillförlitligheten hos tre översatta deltest ur CELF-4 med anpassningar för åldrarna 13:0-15:11

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Nelly Johansson; Johanna Möller; [2021-02-03]
    Nyckelord :CELF-4; ungdomar; språklig bedömning; översättning; tillförlitlighet.; CELF-4; adolescents; language assessment; translation; reliability.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om en översättning och anpassning av tre deltest ur CELF-4 utgjorde en reliabel och valid metod för språkbedömning i åldern 13:0-15:11. Deltesten utprovades på 30 högstadieungdomar från Göteborg och Borås. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet och dess påverkan på stress : En tvärsnittsstudie på högstadieungdomar

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Kristin Bastrup Frank; Elin Heving; [2020]
    Nyckelord :Stress; physical activity; gender differences; adolescents; Stress; fysisk aktivitet; könsskillnander; ungdomar; högstadie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med studien är att undersöka om högre fysisk aktivitetsnivå kan minska effekten av stressrelaterad ohälsa hos ungdomar i klass 8. Syftet var också att se om det fanns några skillnader mellan könen i upplevd stress samt hur vanligt det är med pulshöjande fysisk aktivitet samt vardagsmotion bland tjejer och killar i klass 8. LÄS MER