Sökning: "höra tal"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden höra tal.
1. “När får vi höra om vår historia?” : En kvalitativ studie om hur perspektiv på narrativ kommer till uttryck i lärares tal om historieundervisning och hur de kan påverka elevers identitetsskapande i det mångkulturella klassrummet, årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att kategorisera lärarnas tal om historieundervisning utifrån tre perspektiv på narrativ; ett personligt, ett lokalt och ett nationellt. Vidare diskuterar uppsatsen hur de olika perspektiven kan påverka elevers förutsättningar till identitetsskapande i ett mångkulturellt klassrum, årskurs 4-6. LÄS MER
2. Att övertyga från orgelpallen – En retorisk studie av BWV 565
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i MalmöSammanfattning : I have often been told that composers from the baroque era used the models of classical rhetoric while they composed music. The question for this lecture recital has thus been to find out what this connection between rhetoric and music looks like, as well as to investigate which of the rhetorical models I, as an organist, could use in order to understand how Bach composed his music. LÄS MER
3. Assessing Explanatory Models of Auditory Verbal Hallucinations
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Many attempts have been made to explain the nature of auditory verbal hallucinations (AVH) or the phenomenon of “hearing voices”. In the contemporary discussion of auditory verbal hallucinations, the raw material of the voices of AVH is seen as either inner speech, a spontaneously activated auditory experience, or imagined speech. LÄS MER
4. "Du är min lilla danstjej du!" : Förskollärares roll i konstruktionen av kön i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Arbetet handlar om hur några förskollärare samt pedagoger i dialog och handlingar med barn konstruerar kön i förskolan. Vi har fokuserat på hur förskollärare arbetar utifrån ett genusperspektiv, utifrån tal och handlingar. LÄS MER
5. Studie om en förbättrad taluppfattning i klassrum med avseende på barn med cochleaimplantat
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för byggvetenskaper; Lunds universitet/Teknisk akustikSammanfattning : Ett barn med grav hörselskada eller dövhet kan få ett cochleaimplantat inopererat, vilket hjälper barnet att kunna höra. Med ett cochleaimplantat har barnet fortfarande svårt att uppfatta tal, speciellt i en högljudd miljö som ett klassrum. LÄS MER