Sökning: "hörförståelse"

Visar resultat 11 - 15 av 73 uppsatser innehållade ordet hörförståelse.

  1. 11. Extramural engelska och dess påverkan på elevers hörförståelse och motivation i engelska i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Ålund; [2022]
    Nyckelord :Engelska utanför skolan; extramural engelska; fritidsengelska; hörförståelse; lågstadiet; motivation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida elever i årskurs 3 möter engelska i så stor utsträckning att det påverkar deras motivation till att lära sig engelska i skolan och huruvida elevernas hörförståelse påverkas av deras extramurala aktiviteter. Studien genomfördes i två olika klasser i årskurs 3 på en ort i Norrland. LÄS MER

  2. 12. Excuse me, what's the word...? : A literature review investigating the effectiveness of incidental vocabulary acquisition in reading and listening when teaching English as a second language.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :David Westman; Filippa Troy; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. I vilken utsträckning stöttar läromedel elevers utveckling av förmågor? : En kvalitativ och kvantitativ jämförelse av digitala och traditionella läromedel i engelskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Matilda Sturesson; [2022]
    Nyckelord :engelskundervisning; hörförståelse; läromedelundersökning; skrivutveckling; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att belysa i vilken omfattning förmågorna skriva, tala och lyssna fokuseras i fyra olika engelskläromedel för årskurs 3. I en kvalitativ metod innehållande kvantitativa överväganden granskades och analyserades de digitala läromedlen Happy year 3, Engelska 1-3, och de tryckta läromedlen Learn English och What’s up. LÄS MER

  4. 14. Högläsningens möjligheter och utmaningar i de tidiga skolåren – En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Timothy Maldoon; [2022]
    Nyckelord :reading aloud; language development; the early school years; högläsning; språkutveckling; de tidiga skolåren;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att bidra till att ge en fördjupad förståelse av och en systematisk översikt över högläsningens olika kvaliteter som ett pedagogiskt språkutvecklingsverktyg för yngre elever. Mer specifikt ämnar jag att besvara följande frågeställningar utifrån aktuell forskning: 1) Vilka möjligheter kan högläsning som pedagogiskt språkutvecklingsverktyg innebära för elever i de tidiga skolåren? och 2) Vilka didaktiska utmaningar kan uppstå i samband med högläsning för dessa elever? Arbetet bestod av systematiska sökningar i totalt fyra internationella och svenska databaser. LÄS MER

  5. 15. Lärplattan, främjande eller hindrande? : En litteraturstudie om multimodalt lärande genom användandet av lärplattan i undervisningen i svenska årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melina Madsen; Julia Petterson; [2022]
    Nyckelord :multimodalt lärande; tablet; lärplatta; svenska; svenskundervisning; multimodala medier; multimodalitet; specialanpassning; främja; hindra; f-3; grundskola; lågstadie; årskurs1; årskurs 2; årskurs 3; förskoleklass;

    Sammanfattning : Denna studie belyser vilka hinder som kan uppstå när man arbetar multimodalt genom lärplattan i lågstadiet i ämnet svenska, men även i vilka sammanhang det kan främja elevers inlärning. Detta visar i sin tur resultatet av vad multimodalt lärande ger, samt varför lärplattan kan ses på olika sätt i lärandet. LÄS MER