Sökning: "hörnstensmodellen"

Visar resultat 21 - 25 av 55 uppsatser innehållade ordet hörnstensmodellen.

  1. 21. Vad kommunicerar Sveriges “mest hållbara” företag om hållbarhet? : En fallstudie om vad hållbara företag kommunicerar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Magdalena Äng; [2021]
    Nyckelord :Agenda 2030; Cornerstone Model; Global Reporting Initiative; Market Analysis; Materiality Principle; Sustainable Marketing; Sustainability Reporting; Sustainable Brand Index; Agenda 2030; Hållbar marknadsföring; Hållbarhetsredovisning; Hörnstensmodellen; Marknadsanalys; Sustainable Brand Index; Global Reporting Initiative; Väsentlighetsanalys;

    Sammanfattning : The climate, the environment and sustainability work are in more focus than ever. With the growing interest in sustainability work, new opportunities with data, and technological progress, opportunities—but also challenges—are created. LÄS MER

  2. 22. Optimering av schemaläggning utifrån Leans principer : En fallstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Malin Holmberg; Victoria Karlsson Sokolov; [2021]
    Nyckelord :cornerstone model; lean; utilization rate; process; process mapping; scheduling; hörnstensmodellen; lean; nyttjandegrad; process; processkartläggning; schemaläggning;

    Sammanfattning : The profession of naprapathy came to Sweden in 1970 and has been a certified profession in Swedish health care since 2007. Given that naprapathy is relatively new in Swedish healthcare and is mainly conducted by private actors, it is of great interest to investigate what is considered an effective clinic, "more Lean", linked to the time optimization of a naprapath and more specifically the scheduling. LÄS MER

  3. 23. Värdeskapande eller värdekontaminerande medarbetarskap : En studie om medarbetarskapets betydelse i kvalitetsutvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Mira Awasthi; Sara Larsson; [2020]
    Nyckelord :Employeeship; total quality management “hörnstensmodellen” ; value; non-value; responsibility; non-responsibility; commitment.; Medarbetarskap; offensiv kvalitetsutveckling; hörnstensmodellen; värde; icke-värde; ansvar; icke-ansvar; engagemang;

    Sammanfattning : Ledarskapet tilldelas en stor betydelse i kvalitetsutvecklingsarbete, men lite fokus riktas mot medarbetarskapets betydelse. Syftet med denna studie var därmed att öka förståelsen för medarbetarskapets betydelse i kvalitetsutvecklingsarbete. LÄS MER

  4. 24. Att utveckla en stark kvalitetskultur – korrelation mellan ledarskap, medarbetare och kund

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Birgitta Andersson; Terese Enberg; [2020]
    Nyckelord :TQM; Quality management; leadership; customer; Quality culture; Hörnstensmodellen; kvalitets-och verksamhetsutveckling; ledarskap; kund; kvalitetskultur;

    Sammanfattning : Att utveckla kvalitetsarbete i organisationer är ett gediget arbete som kräver ett ledarskap som kan engagera medarbetare och skapa kundnöjdhet. Det finns flera olika verktyg och modeller att använda. I den här studien används hörnstensmodellen som grund. LÄS MER

  5. 25. ”De ska kunna tacka även för ett nej” : En kommuns förbättringsresa för ökad kundnöjdhet och NKI - Nöjd Kund Index för bygglov

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Alexandra Svanberg Havik; [2020]
    Nyckelord :Quality management; Trust Based Governance and Management; Total Quality Management; TQM; Satisfied Customer Index; Kvalitets- och verksamhetsutveckling; Tillitsbaserad styrning och ledning; offensiv kvalitetsutveckling; hörnstensmodellen; Nöjd Kund Index; NKI;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att utforska initiativ som ökar kundnöjdheten i en kommunal verksamhet. En kommun, Helsingborg, som lyckats väl i att utveckla en hög kundnöjdhet i den nationella undersökningen Nöjd Kund Index inom myndighetsområdet bygglov har studerats. LÄS MER