Sökning: "hörsel identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hörsel identitet.

  1. 1. När framtiden inte längre är en självklarhet : En litteraturstudie om upplevelsen av att leva med ALS

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

    Författare :Erika Dahlberg; Julia Jidblad Lindhage; [2014]
    Nyckelord :ALS; amyotrofisk lateralskleros; självbiografi; välbefinnande; lidande;

    Sammanfattning : Amyotrofisk lateralskleros (ALS) är en obotlig sjukdom som varje år drabbar cirka 200 människor i Sverige. ALS angriper de motoriska neuronen i hjärnstammen, ryggmärgen och motoriska cortex och beroende på vilket område som drabbas först så skiljer sig förloppet och överlevnadstiden. LÄS MER

  2. 2. Butikskommunikation av textilier producerade i Sverige

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :Josefina Johansson; Märta Sigurdsson; Frida Söderström Brand; [2014]
    Nyckelord :Butikskommunikation; slow fashion; hållbart mode; hållbar marknadsföring; närproducerat; svensk textilindustri;

    Sammanfattning : Enligt undersökningar konsumeras allt mer kläder i Sverige, samtidigt som konsumenters efterfrågan på mer hållbara och miljömedvetna produkter ökar. Det är företagens uppgift att uppmärksamma konsumenten om de bättre alternativ som finns, ur ett miljöperspektiv, och det är upp till dem att tydliggöra sin position på marknaden samt göra sig mer synliga. LÄS MER

  3. 3. Köpcentrum - Ett framtida multikoncept : Varumärkesbyggande med hjälp av sinnen och upplevelser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Sofie Bramford; Jessica Sundström; [2014]
    Nyckelord :shopping centers; sensory marketing; customer experience; brands; e-commerce; city center; multi-concept; competition; köpcentrum; sinnesmarknadsföring; upplevelsebaserad marknadsföring; varumärken; e-handel; cityhandel; multikoncept; konkurrens;

    Sammanfattning : Forskningsfråga:  Vad kan komma att karaktärisera köpcentrum i framtiden? Syfte: Syftet med denna uppsats är att med avseende på såväl nutid som framtid analysera på vilket sätt arbetet inom köpcentrum är inriktat för att stärka varumärket, klargöra sinnenas betydelse för köpcentrum och tydliggöra hur köpcentrum förhåller sig till konkurrensen från olika typer av handelsplatser. Metod: I denna uppsats har en kvalitativ forskningsmetod antagits. LÄS MER

  4. 4. Hur smakar varumärket? : En kvalitativ studie om hur livsmedelsbranschen använder sinnet smak i marknadsföringen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Företagsekonomi

    Författare :Anna Hansson; Sara Hedman; [2012]
    Nyckelord :Varumärken; Sinnesmarknadsföring;

    Sammanfattning : Det finns många varumärken, inte minst i livsmedelsbranschen vilket leder till att marknadsföring blir en viktig del för företag för att nå sina konsumenter. Det är lätt att marknadsföring tappar sin effektivitet och nya sätt att kommunicera blir intressant. LÄS MER

  5. 5. Hur identifierar svenska ungdomar med cochleaimplantat sig själva i förhållande till döva, hörselskadade och hörande?

    L3-uppsats, Örebro universitet/Akademin för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Rakel Burman; [2009]
    Nyckelord :Cochlear Implants; identity; youth; hearing-impaired; deaf; cochleaimlantat; identitet; ungdom; hörselskadade; döva;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med studien är att undersöka hur svenska ungdomar med cochleaimplantat (CI) identifierar sig själva i förhållande till döva, hörselskadade och hörande. För att uppnå studiens syfte utgår den från följande frågeställningar: • Hur uppfattar ungdomarna sitt CI? • Vilket språk uppfattar CI-bärande ungdomar som sitt första språk? • Hur tror CI-bärande ungdomar att döva, hörselskadade och hörande ser på dem? Studien är en deskriptiv, kvalitativ och fenomenologisk analys för att fånga upp individers egna upplevelser kring CI. LÄS MER