Sökning: "hörselskadad"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet hörselskadad.
1. Den diskursiva kampen om det normala : Det "normala" och "avvikande" sett ur integrationen av hörselskadade och döva elever i grundskolan 1965
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
2. Upplevelser av samhällskunskapsundervisning för döva nyanlända : En kvalitativ fallstudie om döva och hörselskadade nyanlända elevers upplevelser av samhällskunskapsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Den här fallstudien, med kvalitativ inriktning, undersöker 1. döva och hörselskadade nyanlända elevers upplevelser av samhällskunskapsundervisning i svenska skolor, 2. samhällskunskapslärares perspektiv och upplevelser av samhällskunskapsundervisningen med döva och hörselskadade nyanlända elever. LÄS MER
3. Teckenspråkig pedagogisk verksamhet i Svenska kyrkan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : En undersökning av den teckenspråkiga verksamheten inom Svenska kyrkan med fokus på den pedagogiska delen. Jag är blivande församlingspedagog och hörselskadad samt kan teckenspråk. Det gjorde att jag kunde jämföra hörande församlings verksamhet med den teckenspråkiga och blev nyfiken då det uppenbart fanns skillnader. LÄS MER
4. Hörselskadad på högskolan - En kvalitativ studie om hörselskadade studenters upplevelser kring högskolestudier
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka hur hörselskadade studenter upplever sin studiesituation på högskolan och hur de hanterar kritiska situationer som uppstår i mötet med universitetet och andra studenter. Utifrån problemformuleringen om de hörselskadade studenterna upplever att universitetsstudierna är tillgängliga och om de känner sig delaktiga i universitetslivet har följande frågeställningar formulerats: Hur upplever studenterna sina högskolestudier? Hur hanterar studenterna speciellt svåra situationer som uppstår i mötet med universitetet? Hur upplever studenterna bemötandet från universitetet och andra studenter? Metod och material: Jag har använt kvalitativ metod och genomfört semistrukturerade intervjuer med fem hörselskadade studenter vid olika svenska universitet och två samordnare/administratör. LÄS MER
5. Hörselskadad i en hörande omvärld. En kvalitativ studie om skolors beredskap för mottagandet av en hörselskadad elev
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Det är viktigt att hörselskadade elever får rätt förutsättningar när de kommer till skolan. Att skolan har en anpassad miljö, där hörselskadade elever har samma förutsättningar som övriga elever. Genom skolans anpassningar ökar individens möjligheter att nå kunskapsmålen. LÄS MER