Sökning: "hörselskadade barns"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden hörselskadade barns.
1. Döva och hörselskadade barn och musik : Musikundervisning för döva och hörselskadade barn i förskolan. Vad, hur och varför.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Denna studie kommer att belysa musikens betydelse för döva och hörselskadade barns utbildning och estetiska/sensoriska upplevelse. Syfte med denna studie är att undersöka om förskollärare arbetar med musikundervisning i förskolan och hur arbetar de med musikundervisning med döva och hörselskadade barn. LÄS MER
2. Teckenspråkskommunikation och livsfrågor : Pedagogers bemötande av döva barns tankar om döden-En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : Sverige blev först i världen 1981 med att officiellt erkänna teckenspråket som dövas första språk. Det görs en uppdelning av döva teckenspråkiga personer i äldre och yngre döva, eftersom deras språkliga situation i hem och i skola är olika. LÄS MER
3. PEACH Rating Scale - översättning och validering på svenska
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Bakgrund: Hittills har det saknats frågeformulär, översatta och validerade på svenska, att använda för att utvärdera hörapparatanpassningar på barn från två år och uppåt. Parents’ Evaluation of Aural/Oral Performance (PEACH) Rating Scale är ett frågeformulär som mäter barns auditiva utveckling och som kan användas från cirka sex månaders ålder upp till skolåldern. LÄS MER
4. Kommunikation i barns lek : Hur barn använder olika kommunikationsformer i leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Med denna studie vill jag få en djupare förståelse i hur barn som har svårigheter i att uttrycka sig via tal, använder sig av olika kommunikationsformer för att skapa mening och integrera tillsammans. Den frågeställning som genomsyrar hela arbetet är: Hur kommunicerar barnen med varandra? Använder de sig av teckenspråk? Blir de förstådda? För att undersöka detta använde jag mig av kvalitativa observationer på en förskola där det vistades både barn som hade hörselskada och barn som kom från olika länder. LÄS MER
5. Teckenspråkiga barn - Faktorer som påverkar det enskilda barnets identitetsutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Det finns ungefär 8 000 – 10 000 teckenspråkiga barndomsdöva i Sverige idag och det tillkommer ytterligare fler individer som har valt teckenspråk som sitt första språk. Teckenspråket blev erkänt som dövas första språk 1981 av Sveriges Riksdag och i samband med erkännandet fick barn rätt att få undervisning på teckenspråk. LÄS MER