Sökning: "hörselskadade sociala"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hörselskadade sociala.

  1. 1. Gemenskap genom social inkludering eller exkludering? -Möjligheter och hinder i det sociala livet för döva och hörselskadade gymnasieelever i Örebro

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Frida Dahlin; [2020]
    Nyckelord :Deaf; Hard of hearing; youths; Sign Language; inclusion; exclusion;

    Sammanfattning : The municipality of Örebro has declared itself to be "The Sign Language Capital of Europe" due to its high ratio of Sign Language users. One explanation is that the National Special Upper Secondary School for deaf and hard of hearing students is placed in Örebro, which makes youths from all over Sweden move to there at an early age. LÄS MER

  2. 2. Visuell språkundervisning för elever med hörselnedsättning : En fallstudie inom specialskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Kvarnström; [2019]
    Nyckelord :Anpassad undervisning; visuellt lärande; lärande; inlärningsstil; inlärning; teckenspråk; tvåspråkighet; undervisning av döva elever och elever med hörselnedsättning;

    Sammanfattning : I skollagen (2010:800) betonas vikten av att alla barn och elever har rätt till den ledning och stimulans de behöver för sin personliga utveckling och sitt lärande. Skolan är därmed skyldig att ge alla elever det stöd de behöver. LÄS MER

  3. 3. Social och kommunikativ delaktighet. : En studie om barn med cochleaimplantat i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Elisabeth Lindow; Camilla Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Cochleaimplantat; delaktighet; förskola; kommunikativt; socialt;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att vi vill bidra till fördjupade kunskaper kring pedagogers arbete i förskoleverksamheten. För att barn med cochleaimplantat ska känna delaktighet samt utvecklas utifrån sina förutsättningar med tanke på den sociala och kommunikativa utvecklingen i lärandet. LÄS MER

  4. 4. Att finna sig själv igen efter hörselförbättring med Cochlea implantat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Frida Nilsson; [2011]
    Nyckelord :cochlea implantat; hörselskadade; identitet; vuxen;

    Sammanfattning : Tematiserande intervjuer har genomförts för att undersöka och förstå huruvida vuxendöva personer som har genomgått en CI-operation har iakttagit förändringar i sin identitetsupplevelse när hörseln förbättrats. Studien är kvalitativ och utgår från individens egna upplevelser kring cochlea implantat (CI). Antalet implantat ökar. LÄS MER

  5. 5. Teckenspråkiga barn - Faktorer som påverkar det enskilda barnets identitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för socialt arbete

    Författare :Magdalena Kintopf; [2008]
    Nyckelord :Barn; döva; hörselskadade; teckenspråk; identitetsutveckling;

    Sammanfattning : Det finns ungefär 8 000 – 10 000 teckenspråkiga barndomsdöva i Sverige idag och det tillkommer ytterligare fler individer som har valt teckenspråk som sitt första språk. Teckenspråket blev erkänt som dövas första språk 1981 av Sveriges Riksdag och i samband med erkännandet fick barn rätt att få undervisning på teckenspråk. LÄS MER