Sökning: "hörselskadade"

Visar resultat 21 - 25 av 108 uppsatser innehållade ordet hörselskadade.

  1. 21. Visual Substitutes for Audio Cues - Providing situational awareness for players with auditory disabilities

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :David Haddad; Casper Strand; [2019]
    Nyckelord :accessibility; deaf; hard of hearing; gaming; Video game; user interface; UI; situational awareness; hearing loss; hearing impaired;

    Sammanfattning : Spel har förvandlats till en mainstream underhållningskälla och har utvecklats tillsammans med teknologin. Till en nivå som nyttjar en spelares alla sinnen för att fördjupa de i ett spel. Uppmärksamheten kring tillgänglighet inom spel har dock försvagats. LÄS MER

  2. 22. Hörselskadades möte med högskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Gerleman Zander; [2019]
    Nyckelord :Hörselskador; Livsberättelser; Inkludering; Exkludering; Högre studier;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med det här arbetet är att beskriva och förstå hur hörselskadade studenter upplever och hanterar inkludering och exkludering på högskolan i Sverige. Bakgrunden är att hörselskadade studenter i en tidigare undersökning från 2007 visade sig vara underrepresenterade på högskolan och överrepresenterade i avhopp från densamma. LÄS MER

  3. 23. Att utveckla ett ordförråd : En systematisk litteraturstudie om metoder för att utveckla ordförråd hos barn och elever med dövhet och hörselnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Joakim Holmgren; Annie Goebel; [2019]
    Nyckelord :Dövhet och hörselnedsättning; utveckling av ord och begrepp; metod; tvåspråkighet; talspråkighet.;

    Sammanfattning : Barn med dövhet och hörselnedsättning får inte som normalhörande barn tillgång det talade språket automatiskt via hörseln. Ord och begrepp måste läras in på ett medvetet och systematiskt sätt för att denna elevgrupp inte ska komma efter i språkutvecklingen. LÄS MER

  4. 24. Betygssättning i särskolan : En intervjustudie med döva och hörselskadade elever i särskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonathan Sikh; Paulina Ljungberg; [2019]
    Nyckelord :Betyg; dövhet; intellektuell funktionsnedsättning; kvalitativ studie och särskola.;

    Sammanfattning : Särskolan har länge präglats av ett omsorgsperspektiv (SOU, 2011:8). Detta var något som förändrades när särskolans nya läroplaner (Lsär11 och Gysär13) tillkom. Den nya läroplanen har en större betoning på kunskap istället för omsorg (Skolverket, 2013a). LÄS MER

  5. 25. Visuell språkundervisning för elever med hörselnedsättning : En fallstudie inom specialskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Kvarnström; [2019]
    Nyckelord :Anpassad undervisning; visuellt lärande; lärande; inlärningsstil; inlärning; teckenspråk; tvåspråkighet; undervisning av döva elever och elever med hörselnedsättning;

    Sammanfattning : I skollagen (2010:800) betonas vikten av att alla barn och elever har rätt till den ledning och stimulans de behöver för sin personliga utveckling och sitt lärande. Skolan är därmed skyldig att ge alla elever det stöd de behöver. LÄS MER