Sökning: "hållbar konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden hållbar konsumtion.

  1. 1. ” Lågkonjunktur - ett hinder för utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle?”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :jacob kroon; Julia Andersson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hållbarhet, hållbar utveckling och ekologiskt är idag vanligt förekommande begrepp i samhället. Människans globala påverkan på naturen har de senaste decennierna accelererat snabbare än någonsin. En stor bidragande faktor till de ökade utsläppen av växthusgaser är konsumtionen. LÄS MER

  2. 2. Det gröna dilemmat : En kvalitativ studie om konsumenters uppfattning och agerande kring hållbar konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Stina Victorson; Kim Thåström Klow; [2022]
    Nyckelord :hållbarhet; hållbart konsumentbeteende; grönt konsumentbeteende; grön marknadsföring;

    Sammanfattning : Hållbarhet är ett viktigt ämne som inkluderar och påverkar alla, både i nutid och framtid. För att en förändring ska ske måste fler engagera sig och anta ett hållbart konsumentbeteende. LÄS MER

  3. 3. Estetiskt långvarig design : Hur kan en som designer främja produktanknytning under designfasen?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Emelie Carlswärd; [2021]
    Nyckelord :Sustainable Development; Product Design; Product Attachment; Emotional Design; Timeless Design; Aesthetics; Product Longevity; Product Replacement; Hållbar Utveckling; Produktdesign; Produktanknytning; Emotionell Design; Tidlös Design; Estetik; Produktlivslängd; Produktutbyte;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att ta reda på vad det är som gör att vissa möbler och inredning finns kvar hos oss en längre tid. Hur designers kan skapa hållbara produkter som konsumenten vill behålla en längre tid. På så sätt förlängs produktens livslängd och bidrar till en hållbarare konsumtion. LÄS MER

  4. 4. Consumption of sustainable food products : A study of the Sustainable purchase perception matrix and Sustainable lead consumers; A life cycle assessment of BäR smoothie

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Cecilia Melén; Mirea Wolff; [2021]
    Nyckelord :Compromise; Confidence; WTP; PCE; Sustainable lead consumer; Sustainability marketing; Scepticism; Life cycle assessment; LCA; Environmental impact; Global warming; Eutrophication; Primary energy use; Smoothie; Kompromiss; Självförtroende; WTP; PCE; Hållbar marknadsföring; Skepticism; Livscykelanalys; LCA; Miljöpåverkan; Global uppvärmning; Övergödning; Primärenergianvändning; Smoothie;

    Sammanfattning : Part 1 The scientific community has identified an attitude-action gap for demographic and psychographic variables when studying sustainable purchase behaviour. By focusing on what happens during the purchase instead of the purchaser, this cross-sectional study aims to understand sustainable purchase behaviour when consumers purchase sustainable food. LÄS MER

  5. 5. Lagstifta eller bojkotta? : En studie om ansvaret för hållbar konsumtion i svensk nyhetsmedia mellan 2015 och 2020 - ur ett könsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erika Eliasson; [2021]
    Nyckelord :hållbar konsumtion; ansvar; nyhetsmedia; dagordning; gestaltning innehållsanalys; könsperspektiv;

    Sammanfattning : Politicization and depoliticization are expressed in many different social areas and especially concerning sustainable consumption. Many claim that a shift in responsibility has arisen in political matters where more and more responsibility has been placed on individuals and companies. LÄS MER