Sökning: "habiliteringen"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade ordet habiliteringen.

  1. 1. Fysioterapeuters upplevelser av att bemöta barn med kommunikationssvårigheter inom barnhabilitering.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Moa Larsson; Virág Angyal; [2023]
    Nyckelord :Child* adolecent; habilitation; communication disorder dysfunction; experiences; physical therapist;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kommunikationssvårigheter inom vården är vanligt förekommande och bidrar till många utmaningar vilket påverkar vårdkvalitén. Detta ställer höga krav på vårdpersonal, patient och deras omgivning. Det finns en kunskapslucka gällande forskning inom barnhabilitering utifrån fysioterapeuters perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogens samverkansuppdrag på en habiliteringsmottagning : - En lotsande hand eller en snigel i ögat?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Sööberg; [2023]
    Nyckelord :collaboration; special education; habilitation; samverkan; specialpedagog; habiliteringen; styrning; struktur; samsyn;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse för det specialpedagogiska uppdraget inom Barn-och ungdomshabiliteringen med fokus på förutsättningar för samverkan. För att beskriva och analysera hur specialpedagoger inom Barn- och ungdomshabiliteringen ser på samverkan, dels i sitt tvärprofessionella team, dels med andra utomstående verksamheter söktes svar på följande frågeställningar: ● Hur beskriver specialpedagoger inom habiliteringsverksamheten sitt uppdrag? ● Hur uppfattar specialpedagogerna sin funktion i det tvärprofessionella teamet? ● Hur beskrivs möjligheter samt hinder till samverkan med andra professioner och aktörer? Metod: En kvalitativ forskningsdesign användes och 6 informanter, utbildade specialpedagoger samtliga yrkesverksamma på en habiliteringsmottagning, deltog i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Anhörigstöd under övergångsprocessen mellan barnhabiliteringen och vuxenhabilitering - En kvalitativ studie kring anhörigstöd utifrån kuratorers erfarenhet

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Sanam Safaie Westberg; [2022]
    Nyckelord :transition; youth; habilitation; health care; relatives support; curator; organisation; roles; systems theory; ecological system theory; role theory; life course perspective.; övergång; ung vuxen; habilitering; sjukvård; anhörigstöd; kurator; organisation; roller; systemteori; ekologisk systemteori; rollteori; livsloppsperspektivet.;

    Sammanfattning : Syftet är att kartlägga anhörigstödet kring övergången från barnhabilitering till vuxenhabilitering utifrån kuratorers erfarenhet. Genom att undersöka ämnet övergång utifrån olika aspekter såsom organisation, samverkan, roller samt vinster med ett aktivt anhörigstöd eller brist i avsaknad av den, är förhoppningen att skapa djupare förståelse för de svårigheter som kan eventuellt tillkomma under processens gång. LÄS MER

  4. 4. Effekten av probiotika på autism och dess symtom.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Vida Soleimani Holmér; [2022]
    Nyckelord :Autism;

    Sammanfattning : Sammanfattning Autismspektrumsyndrom (ASD) är något som har ökat kraftigt i hela världen och speciellt de senaste årtiondena. Prevalensen av ASD i Sverige har ökat från 0,05% 1970 till idag 1-1,5%. ASD är något det ännu inte finns någon medicinsk behandling för. LÄS MER

  5. 5. INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronika Kvick; [2021-08-09]
    Nyckelord :autism; IBT; TBA; ABA; förskola; habilitering;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv beteendeträning (IBT) - habiliteringens intensivintervention till barn som erhållit en autismdiagnos. Vidare syftar studien till att belysa olika perspektiv på lärande som framträder i relation till dessa erfarenheter samt hur arbetet med metoden påverkar det enskilda barnet. LÄS MER