Sökning: "hacker"
Visar resultat 1 - 5 av 57 uppsatser innehållade ordet hacker.
1. En Social Nätverksanalys av ett Hackerforum
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The spread and societal dependence on the internet has increased the threat posed by criminal hackers. While often thought of as lone wolfs, hackers often exist in communities and a widespread subculture. LÄS MER
2. Hidden Markov Models for Intrusion Detection Under Background Activity
Master-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : Detecting a malicious hacker intruding on a network system can be difficult. This challenge is made even more complex by the network activity generated by normal users and by the fact that it is impossible to know the hacker’s exact actions. LÄS MER
3. Är det någon som gräver efter krypto på min dator? : En studie kring hotet av kryptobrytning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Kryptobrytning är den processen där transaktioner kryptovaluta verifieras.Idag är olaglig kryptobrytning ett stort hot då det utgör en stor del avorganiserad brottslighet. Dessutom kan skadliga kryptobrytningsprogramförkorta en dators livslängd avsevärt. LÄS MER
4. How to paint a picture : A discourse analysis of the media portrayal of hacker attacks against vital societal functions in Sweden
Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : In our highly digitalized society, the dependence on digital solutions and systems is integral to the function of society. While digitalization has brought numerous benefits, it has also exposed society to vulnerabilities, making it susceptible to cyberattacks. LÄS MER
5. Dinosaurier, dinosaurier, dinosaurier! : En kvalitativ studie om kontinuitet och progression inom barns naturvetenskapliga lärande inför övergången till förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra möjligheter och begränsningar för kontinuitet och progression i barns naturvetenskapliga lärande inför övergången från förskola till förskoleklass. Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER