Sökning: "hade samling i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden hade samling i förskolan.

  1. 1. Samling på förskolan En kvalitativ studie om vad pedagogernas mål med samlingen är

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Camilla Klasson; Sibella Kondorajian; [2019-05-03]
    Nyckelord :Samling; pedagoger; förskola; atmosfärer; barns delaktighet; kunskapssyn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på pedagogers upplevelser av samlingen. De frågeställningar som undersökningen bygger på är vad anser pedagogerna att målet med samlingen är, hur anser pedagogerna att samlingen bidrar till barnens meningsfulla lärande, hur involverade är barnen i att planera samlingen enligt pedagogerna. LÄS MER

  2. 2. "Jag tycker inte att det skulle funka om man inte hade samling" : En intervjustudie om förskollärares syften med samlingsstunder i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Lindqvist; Camilla Helte; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; samling; syften; sociokulturellt perspektiv; Säljö;

    Sammanfattning : Studiens mål är att belysa hur förskollärare beskriver sina syften med samlingsstunder i förskolan. För att skapa en helhetssyn på förskollärares syften, undersöker vi hur de definierar fenomenet samling, deras intentioner med samlingar samt vilken roll samlingen har i deras verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Planerad fysisk aktivitet i förskolan : En studie som undersöker pedagogers upplevelser av deras arbete med planerad fysisk aktivitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Fanny Andersson; [2019]
    Nyckelord :Preschool; physical activity; motorskills; health; Förskola; fysisk aktivitet; motorisk utveckling; hälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna upplever deras arbete med planerade fysiska aktiviteter. Undersökningen ses utefter ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Vilka här är pojkar och vilka här är flickor? : En kvalitativ studie om förskollärares genusmedvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Evelina Andersson; Sofie Olsson; [2019]
    Nyckelord :Genusmedvetenhet; bemötande; förskola; pojkar; flickor;

    Sammanfattning : Studien handlar om förskollärares genusmedvetenhet och bemötande, hur förskollärare arbetar för att motverka traditionella könsmönster är en central del i studien. Genus är något som är komplext och socialt skapat i samhället vi lever i. LÄS MER

  5. 5. Fostran och lärande en förutsättning för undervisning i förskolan? : En kvalitativ studie ur pedagogers agerande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Malmberg; Laura Varverud; [2019]
    Nyckelord :early childhood education; fostran; lärande; matsituationer; pedagoger; samling i förskolan; undervisning;

    Sammanfattning : Med denna studie är syftet att beskriva och förstå hur pedagoger bedriver undervisning i förskolans verksamhet. För att nå syftet fokuserade vi på två olika planerade lärandesituationer, mat och samlingssituationer genom att observera och intervjua sju verksamma pedagoger på tre olika förskolor i Sundsvalls kommun. LÄS MER