Sökning: "haglund marie"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden haglund marie.

  1. 1. Att laga en trasig cirkel. : – En studie i hur formgivare kan arbeta för att förlänga ett materials livscykel och därmed minska avfallet inom möbelproduktion

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Matilda Haglund; [2022]
    Nyckelord :möbeldesign; upcycling; spillmaterial; hållbarhet; design; formgivning; trä;

    Sammanfattning : This work examines how designers, through using waste material from the furniture industry, can design new furniture for series production. How we, through this can prolong material life cycles and thereby reduce the amount of waste in the furniture industry. In addition, the opportunities and challenges within this method are discussed. LÄS MER

  2. 2. The image of Sweden in times of crisis : A qualitative text analysis of the Anglo-Saxon media reporting of Swedenduring the Covid-19 pandemic

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Amanda Diedrichs Haglund; Marie Sundin; [2021]
    Nyckelord :Sweden; Coronavirus; Covid-19; Qualitative Text analysis; Swedish Exceptionalism; Media effects; Covid-19 Strategy;

    Sammanfattning : Covid-19 has been the focus on international, national, local and individual level during thelast 1,5 years, and it has been a constant subject in international media reporting. This studyaims to investigate how Anglo-Saxon media has described Sweden during this time of crisis. LÄS MER

  3. 3. Frågandets makt : Hur frågor kan påverka barns delaktighet och inflytande i förskola och grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Haglund; Anna Ellin; [2013]
    Nyckelord :Förskola; Grundskola; Observation; Frågepraktiker; Delaktighet;

    Sammanfattning : Samanfattning Studiens syfte är att observera vilken påverkan pedagogers och lärares frågor har på barns delaktighet och inflytande i förskolan och grundskolan.  Frågeställningarna som behandlas är vilken typ av frågor som förekommer i verksamheterna, i vilka interaktionell sammanhang de förekommer samt vilken funktion frågandet som praktik fyller. LÄS MER

  4. 4. "Alla Har naturen, inte bara vi" : en studie om barns lärande i skogen.

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marie Andersson; Sofia Haglund; [2011]
    Nyckelord :pedagogik; skogen; lärandemiljö; förskola; fritidshem; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka lärares och barns uppfattningar av hur förskola och fritidshem använder skogen som en lärandemiljö för barnen. Studiens frågeställningar är: Vad uppfattar barnen och lärarna att barnen gör när de är i skogen? Vilka är barnens och lärarnas uppfattningar av om vad barnen lär sig i skogen? Vad har lärarna för syfte med att gå till skogen? Sju lärare och tolv barn på fritidshem och förskola har intervjuats i denna studie. LÄS MER

  5. 5. Aktivitetshus - En studie om dess betydelse för besökarna

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Marie Haglund; [2009-01-13]
    Nyckelord :Aktivitetshus; Återhämtning; KASAM; Psykiska funktionshinder;

    Sammanfattning : Efter psykiatrireformen, 1995, ökade samhällsinsatserna för personer med psykiska funktionshinder inom områden som boende och sysselsättning och delaktighet och gemenskap var viktiga ledord. I och med reformen startades flera aktivitetshus och i Göteborg finns sex kommunala aktivitetshus. LÄS MER