Sökning: "halvklass"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet halvklass.

  1. 1. I vilka syften genomför lärare laborationer i biologi? En studie utifrån hel- och halvklasslaborationer i undervisningen

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Moa Eneroth; [2023-06-12]
    Nyckelord :Laborationer; helklass; halvklass; organisation; biologi;

    Sammanfattning : Labs form part of the curriculum for the biology subject in grades 7 to 9 at upper secondary school and are an important element of biology teaching. The previous research that I have examined in connection with the study shows that teachers carry out laboratories for several different purposes. LÄS MER

  2. 2. Praktiska övningars betydelse i fysikundervisningen : Hur kan praktiska övningar bidra till att synliggöra friktion i årskurs F-3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Michelle Anjemo; Malin Hjelm; [2022]
    Nyckelord :Conceptual learning; Discussion; Friction; Learning by doing; Primary school; Begreppsinlärning; Diskussion; Friktion; Lågstadiet; Praktiska övningar;

    Sammanfattning : Studien bygger på en interventionsforskning med syfte att tydliggöra att praktiska övningar bidrar till begreppsinlärning hos elever i lågstadiet. Studiens utformning bestod av en undervisningssekvens innehållande en förkunskapskoll, en praktisk övning, en genomgång med diskussion, följt av ytterligare en praktisk övning. LÄS MER

  3. 3. Klasstorlek ur ett lågstadielärares perspektiv : En mixad metod-studie om relationen mellan klasstorlek och undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Bellman; Sara Klerhed; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; lågstadielärare; klasstorlek; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka klasstorlekens påverkan på lågstadielärares val av undervisningsmetoder. I och med samhällsutvecklingen har antalet elever ökat i de svenska skolorna, därav intresset till denna studie för hur läraren påverkas av klasstorlek. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg och läs- och skrivinlärning : En kvalitativ intervjustudie gällande digitala verktyg och hur det används i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Alexandra Sundvisson; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; läs- och skrivinlärning; ASL; positiva effekter; problematik; dator; Ipad; mediering;

    Sammanfattning : I denna studie intervjuades nio legitimerade lärare gällande digitala verktyg i förhållande till läs- och skrivinlärningen. Syftet med detta var att undersöka hur lärare använder digitala verktyg i sin läs- och skrivundervisning, vilka resultat de ser, samt positiva aspekter och problematik. LÄS MER

  5. 5. Tydliggörande pedagogik och känslan av sammanhang - KASAM : En obervationsstudie i en lågstadieklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Veronica Söderberg; Karin Ögren; [2021]
    Nyckelord :Tydliggörande Pedagogik; TEACCH; KASAM; Inkludering; Observation. ;

    Sammanfattning : I sökningen av tydliggörande pedagogik, som en inkluderande pedagogisk metod för alla elever, fann vi endast enstaka inslag i tidigare forskning som lyfter att metoden kan tillämpas och vara gynnsam för alla elever (Jackson et al 2008, Schopler et al 1995). Syftet med studien var att undersöka i vilken utsträckning tydliggörande pedagogik tillämpas i undervisningssituationer i årskurs 1. LÄS MER