Sökning: "halvstrukturerad livsvärldsintervju"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden halvstrukturerad livsvärldsintervju.

  1. 1. Fältstudier – Sinnebilden av biologiämnet på mellanstadiet. En kvalitativ studie om sex biologilärares metodik och motiv för genomförande av fältstudier på mellanstadiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Adam Kristensson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Fältstudier; sinnesupplevelser; biologi; mellanstadiet; lärare; metodik; motiv; didaktiska implikationer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sex stycken lärare redogör för hur de arbetar med fältstudier på mellanstadiet dagligdags i biologiämnet. Detta då tidigare forskning i huvudsak präglas av slutsatser som baseras på teoretiska ramverk i förhållande till elevernas och lärarnas upplevelser av fältstudier inom en avgränsad tidsperiod. LÄS MER

  2. 2. Det var min egen stund : En intervjustudie om patientens upplevelse av besöket på en post-IVA mottagning

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Martin Anstrin; Andreas Windhage; [2018]
    Nyckelord :post-IVA mottagning; patientupplevelse; intensivvårdsuppföljning; intensivvård; intervjustudie;

    Sammanfattning : Antalet patienter som vårdas på IVA ökar. Teknikens utveckling tillsammans med ökad kunskap inom medicin samt en åldrande population, gör att fler människor överlever kritisk sjukdom och IVA-vistelsen. LÄS MER

  3. 3. GENUSPÅVERKAN I SPRÅKUNDERVISNING Språklärares syn på elevers prestationer i skolan utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jan Kielar; Ninis Restiana Karlsson; [2017-03-07]
    Nyckelord :Genus; genusperspektiv; könsmedveten pedagogik; normkritisk pedagogik; prestation; moderna språk;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och bidra med kunskap om språklärares syn på betydelse av genus för undervisning, lärande och bedömning i skolan. Teori: I examensarbetet används några centrala teorier om språkundervisning och språkinlärning samt teorier om genus i skolan, nämligen biologiska förklaringar, socialpsykologiska förklaringar, teori om feminiserade skolan, teorier om maskulinitet och femininet. LÄS MER

  4. 4. Förstelärares erfarenheter av sitt uppdrag

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Fjeld; [2017]
    Nyckelord :aktionsforskning; evidensbasering; fenomenologi; förstelärare; mellanposition; skolutveckling;

    Sammanfattning : Karriärtjänstreformen lanserades i Sverige under 2013. Reformen syftar bland annat till att höja elevernas kunskapsnivå och att stärka läraryrkets status. Därmed inrättades befattningen förstelärare. Försteläraren kan ses som en slags utvecklingsledare som främst ska undervisa men som även kan inneha skolutvecklande uppdrag. LÄS MER

  5. 5. AKK och autism. Om alternativ och kompletterande kommunikation och autism i den inkluderande förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Peter Johansson; [2014-04-10]
    Nyckelord :alternativ och kompletterande kommunikation; AKK; autism; inkludering; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att skapa förståelse kring en pedagogs erfarenheter av att arbeta med Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i relation till en pojke med autism (autismspektrumstörningar). Syftet preciseras i följande två frågeställningar: 1. LÄS MER