Sökning: "halvstrukturerad observation"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden halvstrukturerad observation.

  1. 1. Hur fyra lärare arbetar med textsamtal i årskurs 4-6 : En studie om hur fyra lärare arbetar med textsamtal i syfte att bearbeta en text, samt vilka förmågor som kan utvecklas hos eleverna.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Carina Askemur; [2015]
    Nyckelord :Svenskundervisning; högläsning; läsförståelse; strukturerat textsamtal;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur fyra lärare i grundskolan årskurs 4-6 arbetar med textsamtal i svenskundervisningen. Syftet var också att lyfta fram de förmågor som elever kan utveckla vid textsamtal samt pedagogens betydelse för textsamtalets genomförande. Utifrån syftet har följande frågeställningar formulerats. LÄS MER

  2. 2. Det osynliga svenskämnet på International Baccalaureate-programmet (The International Baccalaureate Programme’s invisible subject of Swedish)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Alkestrand; [2010]
    Nyckelord :IB-programmet; Swedish A1; frirum; ramfaktor; International Baccalaureate; extern bedömning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie undersöker hur svenskämnet på IB-programmet regleras i styrdokumenten, hur styrdokumenten kan omsättas till undervisningspraktik samt vilka fördelar och nackdelar lärare som undervisar i både IB-svenskan och de nationella svenskkurserna Svenska A och Svenska B upplever med IB-svenskan. Fallstudiens metoder är en hermeneutisk styrdokumentsanalys av IB-svenskans styrdokument i relation till kursplanen för Svenska B, en halvstrukturerad observation av en lektion i IB-svenska och halvstrukturerade intervjuer med de två lärare som undervisar i IB-svenska på den undersökta gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. En ledande fråga - Om ledarskap och positivt klassrumsklimat

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Barbro Sääf; Sandra Halldin; [2008]
    Nyckelord :Pedagogisk ledarskap; Klassrumsklimat; Studiero; E;

    Sammanfattning : SammanfattningPedagogens yrkesroll är i ett föränderligt skede, numera krävs en stor yrkeskompetens för att hanterakomplexiteten i att undervisa. Skolan har ett uppdrag att skapa en lärandemiljö som gynnar elevernasutveckling. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivsvårigheterFörebyggande åtgärder

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :AnnMarie Lindhe; Anette Sundin Stensson; Mona Svensson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nationella utvärderingar har visat att läsförmågan hos svenska elever har minskat och vi upplever ofta specialundervisningen som om den försöker reparera istället för att förebygga. Studiens syfte var att beskriva pedagogers tankar och kunskaper om det förebyggande arbetet med läs- och skrivsvårigheter i förskola, förskoleklass och år 1 samt kartlägga språkmiljön i de olika pedagogiska verksamheterna. LÄS MER