Sökning: "halvstrukturerade frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 237 uppsatser innehållade orden halvstrukturerade frågor.

  1. 1. Matematiska samtal i klassrummet : En intervjustudie om lärares uppfattningar om betydelsen av matematiska samtal och hur arbetet med samtalen genomförs

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Helen Törngren; [2023]
    Nyckelord :Matematiska samtal; yngre åldrar; lärare; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka vad lärare som arbetar med elever i de yngre åldrarna har för uppfattning om matematiska samtal, vad matematiska samtal är och hur de arbetar med dem i helklass, grupp och enskilt. Studien undersöker även lärares uppfattning om vad samtalen ger för utbyte för dem själva och för eleverna. LÄS MER

  2. 2. Elevers delaktighet och inflytande vid utformande av åtgärdsprogram : En kvalitativ enkätstudie om pedagogisk skolpersonals erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Susanne Järvi; Truska Chireh Bjarme; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; medverkan; påverkan; elevers inflytande; åtgärdsprogram; särskilt stöd;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa enkätstudie som utgår från en sociokulturell teori, undersöker vi pedagogisk skolpersonals erfarenheter, uppfattningar och upplevelser av rutiner och strategier för att göra elever delaktiga vid utformning av särskilt stöd och upprättning av åtgärdsprogram. Det är delar av elevhälsan såsom speciallärare, specialpedagoger och skolledare tillsammans med lärare tillika mentorer som vanligtvis upprättar underlagen för särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. ” När jag fick mina hörapparater för första gången, - vilken skillnad det var ” : Sex unga vuxnas egna upplevelser och erfarenheter av användandet av hörhjälpmedel under skoltiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jennie Aldelöv; Anna Widén; [2023]
    Nyckelord :hörselnedsättning; hörsel; hörapparat; tekniska hörhjälpmedel; skolmiljö; socialkonstruktionismen; ungdomar; narrativ; kvalitativa metoder;

    Sammanfattning : Alla som går i skolan ska ha tillgång till en likvärdig utbildning oavsett om de har en funktionsnedsättning eller inte. Enligt tidigare forskning kan konsekvenserna bli stora av att eleverna med hörselnedsättning inte använder sina hörhjälpmedel, då de har svårare att följa med i undervisningen och i social interaktion. LÄS MER

  4. 4. Personalens betydelse i fritidshemmet. Utbildnings- och erfarenhetsbakgrunder hos personal i fritidshem i relation till fritidshemmets kvalitet och uppdrag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Dennerbro Fattah; Anna Holmgren; [2022-03-17]
    Nyckelord :Utbildningsbakgrund; kvalitet; likvärdighet; erfarenhet; fritidshemmets uppdrag; yrkesroll; profession; semiprofession; professionsidentitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur personal i fritidshem uppfattar olika utbildning- och erfarenhetsbakgrunder i förhållande till fritidshemmets uppdrag och kvalitet. Frågor som studien fokuserar på rör vilka förutsättningar fritidspersonal uppfattar att de behöver för att skapa en fritidsverksamhet med god kvalitet samt hur personalen upplever att deras olika kompetenser och erfarenheter tas tillvara på i fritidshemmet. LÄS MER

  5. 5. Skolkuratorn och läraren - i strid eller samspel? : En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelse kring samverkan med lärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Nyland; Laura Mäkinen; [2022]
    Nyckelord :Teacher; School counselor; elementary school; collaboration; experience; Lärare; skolkurator; grundskola; samverkan; upplevelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Skolkuratorn och läraren - i strid eller samspel? Författare: Laura Mäkinen & Linnea Nyland Syftet med denna studie var att undersöka upplevelsen av samverkan med lärare i grundskolan utifrån en skolkurators perspektiv. Utifrån tre forskningsfrågor undersöktes skolkuratorers generella upplevelse av samverkan, vilka hindrande och främjande faktorer som existerar kring samverkan mellan lärare och skolkuratorer samt eventuella förbättringsmöjligheter inom området. LÄS MER