Sökning: "hand på penna"

Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden hand på penna.

  1. 16. Skriva för hand eller med surfplatta? : En jämförande studie av berättande elevtexter skrivna digitalt och analogt i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Tove Andersson; Ellen Oskarsson; [2020]
    Nyckelord :Digitalt skrivande; digitalt skrivverktyg; analogt skrivande; analogt skrivverktyg; surfplatta; handskrift; berättande text; narrativ text; skrivinlärning; motivation; stavning; skriva för hand; skriva på dator; tangentbord; papper och penna.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med insikter om och hur digitala verktyg kan stödja elevernas skrivande av berättande texter samt om och hur digitala verktyg påverkar elevernas motivation. Det är totalt 53 elever från årskurs 3 som deltar i studien varav varje elev har skrivit två berättande texter vardera, en med digitalt verktyg och en med papper och penna. LÄS MER

  2. 17. Penna eller dator? : Textskapande via två medierande skrivredskap av elever i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecka Örnwigh; Annie Fransson; Gabriella Johannesson; [2020]
    Nyckelord :Mediating tools; scaffolding; handwriting; computer writing; first language pupils; second language pupils; narrative text; year 3; Medierande redskap; stöttning; skriva med penna; skriva via dator; förstaspråkselever; andraspråkselever; narrativ text; årskurs 3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elever med svenska som förstaspråk och elever med svenska som andraspråk i årskurs 3 skriver narrativa texter med penna och via dator. Syftet är likaså att undersöka om och i så fall varför eleverna föredrar ett utav dessa specifika skrivredskap. LÄS MER

  3. 18. Arbetsminne och antecknande : Hur påverkar sätt att anteckna arbetsminnet hos civilingenjörsstudenter?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Josephine Kvarnberg; Hilda Robertsson; [2020]
    Nyckelord :Inlärning; arbetsminne; antecknande; digitalisering; minne; högskolestudier; civilingenjörsstudent; medieteknik.;

    Sammanfattning : Val av anteckningsmetod skiljer sig studenter emellan. Vid universitetsutbildningar ar lärandetempot högt vilket gör att valet av anteckningsmetod blir viktigt. LÄS MER

  4. 19. Tja … vad ska vi välja – penna eller tangentbord? : En jämförande studie av årskurs 6-elever när de skriver berättande texter för hand eller på dator

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Kristina Svenungsson; Åsa Tyni; [2020]
    Nyckelord :pupil text; narrative text; textual analysis; handwriting; writing education; primary school; secondary school; digitala verktyg; iPad; skriva för hand; skrivundervisning; berättande text; elevtexter; textanalys; kvantitativ textanalys; mellanstadiet; mellanåren; Swegram;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether there are differences between students' narrative texts written by hand or with an iPad (with keyboard). This comparative study analyzes 54 narrative texts written by students in grade 6. LÄS MER

  5. 20. Elevers attityder till handskrift : En flermetodsstudie om handskriftens betydelse och framtid enligt elever i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Urban Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Attitude; Handwriting; writing by hand; cursive; school; students; Attityd; Handskrift; Handstil; Skrivstil; Elever; Skola;

    Sammanfattning : Handskrift – definierat som skrivande för hand med penna – har av tradition varit en viktig komponent i grundskolans läroplan. Sett till de teknologiska framsteg som gjorts under de senaste 20 åren står dock handskriften numera inför en osäker framtid. LÄS MER