Sökning: "handdocka"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade ordet handdocka.

  1. 6. Handdockan som redskap i den pedagogiska verksamheten – baserat på fyra exempel i förskolan och grundsärskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karin Winberg; [2012]
    Nyckelord :förskola; grundsärskola; handdocka; kommunikation; ;

    Sammanfattning : Genom personintervjuer med fyra pedagoger jämnt fördelade mellan de tvåskolformerna har pedagogerna utifrån samma intervjufrågor redogjort för hurhanddockan nyttjats inom just deras verksamhet. Intervjusvaren har bearbetats ochanalyserats och därefter kategoriserats och sorterats utifrån de två frågeställningarna. LÄS MER

  2. 7. Handdockan skapar matematiska förutsättningar : The puppet creates mathematical conditons

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Yvonne Mellbin; Saimi Viinikka; [2011]
    Nyckelord :förskolebarn; handdocka; matematik; rektangel;

    Sammanfattning : En studie i om handdockan kan stärka den matematiska förståelsen och hur pedagoger skulle kunna använda den som redskap. Geometriska former och rumsuppfattning har stor betydelse i barns verklighetsuppfattning och lärande i matematik. Vi valde att fokusera på en geometrisk form, rektangeln. LÄS MER

  3. 8. Värdegrund genom skapande möten : en värdepedagogisk arbetsmodell i förskolan och förskoleklassen

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Maria Edholm; Irene Kranshed; [2010]
    Nyckelord :Etik; Handdocka; Kommunikation; Moral; Samtal; Skapande möten; Värdegrund;

    Sammanfattning : I takt med den ökade uppmärksamheten för värdegrundsfrågor i samhället har också förskolan och skolan skyldighet att utveckla arbetsplaner och åtgärdsprogram för att motverka mobbning, utanförskap och diskriminering. I styrdokumenten för förskola och skola står att det är en viktig uppgift att till barn/elever förmedla och förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på. LÄS MER

  4. 9. Handdockan i förskolans praktik

    C-uppsats,

    Författare :Louise Schyberg; Maria Lindmark; [2010]
    Nyckelord :Handdocka; förskola; kommunikation;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien är att undersöka vilka möjligheter handdockan har som pedagogiskt redskap i förskolan.Utifrån detta har tre frågeställningar formulerats: • Hur använder pedagogerna handdockan i sitt arbete? • I vilka situationer använder pedagogerna handdockan? • På vilket sätt kan handdockan bidra till barns lärande i förskolan?Studien är en kvalitativ studie med intervju som teknik. LÄS MER

  5. 10. Barns lärande – Om träd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Linda Werme; [2008]
    Nyckelord :Design experiment; Learning study; Lesson study; Träd; Förskola;

    Sammanfattning : Med naturen och Learning study modellen som inspirationskällor har jag arbetat med tema träd under två veckor på en förskola med barn i åldrarna 3 – 6 år. För att tydligt kunna synliggöra barnets lärande har för- och eftertester varit en del av metodarbetet. Testerna genomfördes med hjälp av intervjuer. LÄS MER