Sökning: "handel fördelar"

Visar resultat 1 - 5 av 158 uppsatser innehållade orden handel fördelar.

  1. 1. Förflyttning av leverantörer från Asien till Europa En kvalitativ studie av två företag om faktorer som påverkar beslutet vid byte av leverantörer mellan två regioner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eric Schollin; Oscar Örtegren; [2023-09-01]
    Nyckelord :Reshoring. Backshoring. Drivers. Barriers. Supplier selection criteria.;

    Sammanfattning : De senaste åren har präglats av omvälvande förändringar i omvärlden, inklusive humanitära kriser som Covid-19 och Ukraina-kriget. Dessa kriser har tydligt visat på ökad sårbarhet i samhällsbärande funktioner i en snabbt globaliserad värld, vilket har drivit på en trend mot regionalisering av tillverkning och handel där syftet är att skapa självförsörjande regioner. LÄS MER

  2. 2. Hur fungerar systemet med indexreglerade hyresavtal i en höginflationsmiljö?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :Linn Falk; Angelica Järpedal; [2023]
    Nyckelord :Indexreglerade hyresavtal; KPI; Inflation; Fastighetsägare; Hyresgäster; Kommersiella fastigheter; Lokaler; Uppsägningar; Vakanser; Konkurser; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Under det senaste året har indexreglerad hyra diskuterats intensivt i media. Hyresgäster är upprörda över stora hyresökningar samtidigt som fastighetsägare drabbas av ökade kostnader. Syftet med studien är att studera hur väl systemet för indexreglerade lokalhyresavtal fungerar i en höginflationsmiljö. LÄS MER

  3. 3. Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? : En kvalitativ studie om hur mobile augmented reality (MAR) kan vara ett behjälpligt digitalt verktyg för att modifiera returbeteendet hos konsumenter vid onlineköp

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Sivan Dana; Alina Music; [2023]
    Nyckelord :E-commerce; fashion industry; digitization; virtual fitting rooms; Mobile Augmented Reality MAR ; return behavior; E-handel; modebranschen; digitalisering; virtuella provrum; Mobile Augmented Reality MAR ; returbeteende;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 högskolepoäng Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet. Författare: Sivan Dana, Alina Music Titel: Hur kan konsumentens returbeteende vid onlineköp minimeras med stöd från det digitala verktyget mobile augmented reality (MAR)? Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: E-handel, modebranschen, digitalisering, virtuella provrum, Mobile AugmentedReality (MAR), returbeteende Teoretisk utgångspunkt: The Theory of Planned Behaviour Syfte: Syftet med studien är att med hjälp av kvalitativ metod undersöka hur konsumentersreturbeteende kan minimeras med användning av Mobile Augmented Reality (MAR). LÄS MER

  4. 4. Strukturella hinder för kvinnor i ledarpositioner

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emelie Ederborn; Elsa Kinnunen; [2023]
    Nyckelord :Leadership; gender; female and male leadership; transactional leadership; transformative leadership; leadership metaphors; resilience; barriers; discrimination; Ledarskap; genus; kvinnligt och manligt ledarskap; transaktionellt ledarskap; transformativt ledarskap; ledarskapsmetaforer; resiliens; hinder barriärer; diskriminering;

    Sammanfattning : Bakgrund: Begreppet ledarskap har över tid kopplats till starka, karismatiska och beslutsamma egenskaper, vilka ofta karakteriseras som manliga. Genom att ledarskapsrollen historiskt sett tillskrivits män har den traditionella bilden av den ideala ledaren medfört hinder för kvinnor att nå ledarpositioner, men också när det väl besitter en sådan. LÄS MER

  5. 5. Gamification inom e-handel utifrån ett kundperspektiv : En studie om hur kunden upplever gamification inom en ehandelsverksamhet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Amanda Arvidsson Matsson; [2023]
    Nyckelord :Gamification; spelelement; kund; e-handel; kundupplevelse; tillit etik;

    Sammanfattning : Gamification kan definieras som användning av spelelement i icke-spelkontexter. Det huvudsakliga syftet till att implementera gamification i ett system är att använda spelmekanismernas egenskaper för att motivera vissa beteenden hos människor. LÄS MER