Sökning: "handeln på internet"

Visar resultat 1 - 5 av 140 uppsatser innehållade orden handeln på internet.

  1. 1. Hur mörkt är ett mörkt mönster?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Tommy Johansson; Karin Öberg; [2023]
    Nyckelord :Dark patterns; Deceptive design; Design Patterns; Interaction design; UX-design; UI-design; Design Ethics; Cognitive Biases; Online Travel Agency; Dark patterns; Deceptive design; Designmönster; Interaktionsdesign; UX-design; UI-design; Designetik; Kognitiva Biaser; Onlineresebyrå;

    Sammanfattning : Dark Patterns är designmönster som används av företag i syfte att manipulera användare till att fatta beslut som de möjligtvis inte hade gjort annars och som inte gynnar deras egna intressen. Den här studien undersöker användarens upplevelse och perspektiv på dark patterns på en onlineresebyrås hemsida där dark patterns används flitigt. LÄS MER

  2. 2. Tillgänglighet för alla på Internet : En kartläggning av tillgänglighetsutvecklingen för synskadade på e-handeln utifrån webbutvecklingsföretags perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Klas Gråhns; Natthaphat Chankham; [2022]
    Nyckelord :accessibility; e-commerce; visual impairment; web development companies; european accessibility act; tillgänglighet; e-handel; synskada; webbutvecklingsföretag; tillgänglighetsdirektivet;

    Sammanfattning : Bakgrund Tidigare studier från 2021 visar på att synskadade användare fortfarande har problem med hur väl de kan handla digitalt på egen hand. Detta förklarades vara ett resultat av kompetensbristen hos webbutvecklingsföretagen och brist av krav på tillgänglighet för synskadade. LÄS MER

  3. 3. Upplevelsen av e-handelns hittbarhet : En kvalitativ studie om global och lokal navigation avseende UX och hittbarhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Sara Berggren; Beatrice Tham; [2022]
    Nyckelord :Navigation; UX; Findability; E-commerce; Information Foraging; Navigation; Användarupplevelse UX ; Hittbarhet; E-handel; Informationssökning;

    Sammanfattning : Detaljhandeln har under en längre tid gjort en förflyttning från fysiska butiker till internetbaserad handel, så kallad e-handel. Sedan år 2020 har e-handeln ökat med 60 procent som följd av coronapandemin. LÄS MER

  4. 4. Finding duplicate offers in the online marketplace catalogue using transformer based methods : An exploration of transformer based methods for the task of entity resolution

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Robert-Andrei Damian; [2022]
    Nyckelord :Transformers; Language Models; Deep Neural Networks; Entity Resolution; Duplicate Detection; Entity Matching; Record Linkage; Contrastive Learning; e-commerce; Transformers; Modèles de langage; Apprentisage en profondeur; Résolution d’entité; Détection de doublons; Apprentisage contrastif; commerce électronique; Transformers; Språkmodeller; Djupinlärning; Entitetserkännande; Dubblettdetektering; Entitetsmatchning; Rekordkoppling; e-handel;

    Sammanfattning : The amount of data available on the web is constantly growing, and e-commerce websites are no exception. Considering the abundance of available information, finding offers for the same product in the catalogue of different retailers represents a challenge. This problem is an interesting one and addresses the needs of multiple actors. LÄS MER

  5. 5. Amodel for the internationalisation of e-commerce scale-ups : Represented by a conceptual prototype of a digital tool that assists firms in localising its business model to better address local customer needs

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Rita Nordström; [2022]
    Nyckelord :Internationalisation; E-commerce; Digital handbook; Conceptual prototype; Scale-ups; Internationalisering; E-handel; Digital lathund; konceptuell prototyp; tillväxtbolag;

    Sammanfattning : The internet has transformed the way people sell and buy goods and services. E-commerce is a fast-growing industry with low barriers to entry, making it easy to start an e-commerce business – but scaling it is a whole other matter. One common scaling method is international expansion. LÄS MER