Sökning: "handelns digitalisering"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden handelns digitalisering.

  1. 1. E-handelns påverkan på arbetssätt : The impact of e-commerce on working methods

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Oskar Samuelsson; Ramy Abdul Amir; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; Digitalisation; Omni-channel and changed working structure.; E-handel; Digitalisering; Omni-kanal och ett förändrat arbetssätt;

    Sammanfattning : A successful company today is focusing on minimizing costs, maximizing customer satisfaction, and increasing productivity. E-commerce is a tool to achieve the requirements that a company needs to reduce costs. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar hos mikro- och småföretag vid digitalisering: en kvalitativ studie i Sverige om implementation av e-handel

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Linnéa Irbladh; Sol Grip Rösth; [2022]
    Nyckelord :Digitalisering; mikro- och småföretag; utmaningar; e-handel; system; Technology and Engineering; Business and Economics;

    Sammanfattning : E-handel och dess tillhörande system möjliggör affärstransaktioner över internet och populariteten att handla via e-handel i Sverige fortsätter att öka. När konkurrensen och antalet kedjor ökar är det viktigt för småföretag att utnyttja digitaliseringen och e-handelns möjligheter för att vara konkurrenskraftiga. LÄS MER

  3. 3. En digitaliserad dagligvaruhandel : En studie om digitaliseringens påverkan på ekonomistyrningen vid upprättande av e-handel som ett komplement till fysisk butik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Ebba Korsberg; Ellen Wetterholm; [2021]
    Nyckelord :e-commerce; digitalization; management accounting; management control; e-handel; digitalisering; ekonomistyrning;

    Sammanfattning : Inledning: Tillsammans med globaliseringen har digitaliseringen resulterat i ett så kallat detaljhandelsskifte, det vill säga att den traditionella fysiska detaljhandeln gradvis har utvecklats till e-handel. I dagsläget utgör e-handeln den största tillväxtmotorn inom detaljhandelsbranschen och handel av dagligvaror är en snabbt växande trend. LÄS MER

  4. 4. E-handelns effekter på butiksloker : Utgör e-handeln ett hot mot eller en möjlighet för den fysiska butiken?

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Elsa Ridner; Felicia Liljedahl; [2020]
    Nyckelord :Demand; E-commerce; Property Owner; Retail; Retailer; Retail Premises; Detaljhandel; E-handel; Efterfrågan; Fastighetsägare; Butikslokal; Handlare;

    Sammanfattning : E-handel kan anses utgöra det senaste tillskottet på detaljhandelsmarknaden, något som har möjliggjorts tack vare en ökad digitalisering i samhället. E-handelns marknadsandelar ökar stadigt varje år vilket är något som förutspås fortsätta i framtiden. LÄS MER

  5. 5. Butiksdöd eller butiksrenässans? : Hur skapar små fysiska modebutiker konkurrenskraft?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Linn Eklöf; Alice Vadér; [2020]
    Nyckelord :Competitiveness; marketing strategies; pricing strategies; e-commerce; digitalization; small physical stores; restructuring; rural-and city-area; fashion industry.; Konkurrenskraft; marknadsföringsstrategier; prissättningsstrategier; ehandel; digitalisering; små fysiska butiker; strukturomställning; rural- och city-area; modebranschen.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitaliseringen av sällanköpsvaruhandeln har bidragit till en strukturomställning där konkurrensen för fysiska butiker blivit allt hårdare. Brytpunkten för tillväxt inom modebranschen, som ingår i sällanköpsvaruhandeln, har skiftats från fysisk butik till e-handel och den snabbväxande e-handeln visar inga tecken på att avta, snarare tvärtom. LÄS MER