Sökning: "handelns strukturomvandling"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden handelns strukturomvandling.

  1. 1. Handelns utveckling innebär nya strategier för fastighetsägare

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Erik Gustafsson; Erika Twengström; [2020]
    Nyckelord :Real estate owners; retail; e-commerce; strategies; logistics; Fastighetsägare; handel; e-handel; strategier; logistik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utfördes med syftet att analysera hur det ändrade konsumentbeteendet kopplat till den ökade e-handel har påverkat det fysiska handelssegmentet och hur detta har en direkt inverkan på fastighetsägares strategier vad gäller investeringar och ägandebestånd av kommersiella fastigheter. Vidare utreds om detta kommer resultera i att fastighetsägare tvingas ta en större del i leveranskedjan samt hur fastighetsägare bör anpassa sina affärsstrategier för en vidare lönsamhet. LÄS MER

  2. 2. Butiksdöd eller butiksrenässans? : Hur skapar små fysiska modebutiker konkurrenskraft?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Linn Eklöf; Alice Vadér; [2020]
    Nyckelord :Competitiveness; marketing strategies; pricing strategies; e-commerce; digitalization; small physical stores; restructuring; rural-and city-area; fashion industry.; Konkurrenskraft; marknadsföringsstrategier; prissättningsstrategier; ehandel; digitalisering; små fysiska butiker; strukturomställning; rural- och city-area; modebranschen.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitaliseringen av sällanköpsvaruhandeln har bidragit till en strukturomställning där konkurrensen för fysiska butiker blivit allt hårdare. Brytpunkten för tillväxt inom modebranschen, som ingår i sällanköpsvaruhandeln, har skiftats från fysisk butik till e-handel och den snabbväxande e-handeln visar inga tecken på att avta, snarare tvärtom. LÄS MER

  3. 3. Köpbeteende i integrerade handelskanaler : En kvantitativ studie om integrerade handelskanaler & dess påverkan på kundens köp av elektronikprodukter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lisa Hedenström; Nina Jakobsen; [2016]
    Nyckelord :omnichannel; multichannel; Köpbeteende; handelskanaler; elektronikprodukter;

    Sammanfattning : Uppkomsten av internet och smarta teknologier har lett till en strukturomvandling kring kom-munikationen mellan kunder och företag. Internet har inneburit nya handelskanaler så som on-line butik, mobila applikationer med mera. Företag erbjuder således allt fler olika handels-kanaler för att nå ut till kunder. LÄS MER

  4. 4. E-handel- Konkurrent eller komplement för mikroföretag? : En studie om lokala mikroföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Louise Eriksson; Isabelle Önnerberg; [2016]
    Nyckelord :Retail; Business model; Physical store; Integrated system; Omni-Channel; Detaljhandel; Affärsmodell; Fysisk butik; Integrerat system; Omnikanal;

    Sammanfattning : I dagens samhälle har det skett en strukturomvandling på marknaden gällande detaljhandeln.Strukturomvandlingen har inneburit utveckling av bland annat omnikanaler och e-handelvilket har förändrat företagens affärsmodellsval för att kunna överleva på marknaden. LÄS MER

  5. 5. Externhandel och minskad klimatpåverkan

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Linn Grönlund; Anders Åström; [2013]
    Nyckelord :Gång; cykel; kollektivtrafik; externa köpcentrum; externhandel; transporter; trafik;

    Sammanfattning : I Sverige har handeln, sedan 60- och 70-talet, genomgått en omfattande strukturomvandling. Från att ha ägt rum i städernas centrum har den lokaliserats till allt mer perifera lägen - en trend som resulterat i de externa köpcentrum vi ser runt om i landet idag. LÄS MER