Sökning: "handelns utveckling i Sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden handelns utveckling i Sverige.

  1. 1. Egna märkesvaror och e-handel inom dagligvarumarknaden : Förbättring eller försämring av konkurrensen när egna märkesvaror och e-handel tar marknadsandelar?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jakob Ödborn Jönsson; Edvin Dahl; [2023]
    Nyckelord :The grocery market; own-brand goods; e-commerce; Dagligvarumarknaden; egna märkesvaror; EMV; e-handel;

    Sammanfattning : Den svenska dagligvarumarknaden kännetecknas av en oligopolmarknad med hög marknadskoncentration. Marknaden domineras av tre aktörer som tillsammans utgör 90% av dagligvarumarknaden. Detta medför att kritik riktats mot dagligvarumarknaden när priserna stigit med mer än 20% i jämförelse med den generella prisökningen på 10%. LÄS MER

  2. 2. E-handelns påverkan på svenska stadskärnor

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Matilda Ferlander; Isabelle Lindbäck; [2019]
    Nyckelord :Electronic commerce; E-commerce; City center; Retail; Elektronisk handel; E-handel; Stadskärna; Upplevelsehandel; Detaljhandel; Sällanköpshandel; Dagligvaruhandel;

    Sammanfattning : Den elektroniska handeln (e-handeln) har under den senaste tiden haft en stadig positiv utveckling som vi idag börjar se påföljder av. E-handeln leder till förändrade konsumentbeteenden som påverkar den fysiska handeln, i media pratas det om butiksdöden och hur de svenska stadskärnorna ger vika för e-handelns inverkan. LÄS MER

  3. 3. Internationell konkurrens online - En studie om kundrelationer och logistikens betydelse för svenska e-handelsföretag inom hemelektronik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Robin Backlund; Nils Munther; [2019]
    Nyckelord :E-handel; logistik; kundrelationer; Amazon; internationell konkurrens;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker den ständigt ökande internationella konkurrensen för svenska e-handelsföretag inom hemelektronik och hur de arbetar för att bemöta den. Detaljhandeln har till följd av en ökad globalisering och digitalisering förändrats, e-handeln har successivt tagit marknadsandelar från den traditionella handeln. LÄS MER

  4. 4. Development of e-commerce within fast moving consumer goods

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Julia Olsson; Julia Samaan; [2018]
    Nyckelord :E-commerce; FMCG; Business models; E-handel; Dagligvaruhandel; Affärsmodeller;

    Sammanfattning : Today, we can observe a shift in consumer behavior where more products are being consumed online. For food or so called fast moving consumer goods it has taken longer to start this transition than for other industries such as books and electronics but now it is on the rise and it has been an overall increase of 30 to 37 % in the last couple of years. LÄS MER

  5. 5. Den externa handeln i fysisk planering : En studie av handelns påverkan och dess betydelse i stadskärnan och externa lägen

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Alexander Börjesson; Felix Mårtensson; [2018]
    Nyckelord :Fysisk planering; detaljhandel; e-handel; externhandel; konkurrens; stadskärna; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Handel har i flera fall legat till grund för städers ursprung i Sverige, där stadskärnan har verkat som den centrala handelsplatsen. I takt med handelns utveckling och bilens framfart i det svenska samhället, har handelsplatser uppstått i externa lägen utanför staden. LÄS MER