Sökning: "handelskanaler"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet handelskanaler.

  1. 1. Digitala knuffar: den osynliga handen vid online handel : En fallstudie av ett ledande detaljhandelsföretag inom sport- och livsstilsmodesegmentet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Tintin Lundgren; [2023]
    Nyckelord :digital nudging; retail companies; digital retail channels; digital platforms; sport and leisure fashion; Digitala knuffar; detaljhandelsföretag; digitala handelskanaler; digitala plattformar; sport- och livsstilsmode;

    Sammanfattning : Som resultat av globalisering och teknologisk utveckling genomför människor flera beslut i sina privata och professionella liv från digitala enheter. Beslutsfattningen varierar från informationsinhämtning, underhållning och framför allt näthandel. LÄS MER

  2. 2. Digital profilering av lyxvarumärken inom retail : Uppbyggnad av en exklusiv kundupplevelse i en digital kontext

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Hanna Håkansson; Karin Victorin; [2021]
    Nyckelord :företagsekonomi; strategi; marknadsföring; varumärkesprofilering; lyxvarumärken; retail; digital;

    Sammanfattning : Title: Digital profiling of luxury brands within retail Digital sales in retail have increased significantly over the past decade and the trend has accelerated as a result of the current Covid-19 pandemic. Motives for luxury consumption are often described as the symbolic desire to achieve a certain status, success and identification. LÄS MER

  3. 3. Svenska konsumenters köpbeteenden i en värld av omnikanaler

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Mäkelä; Felicia Ljungström; [2021]
    Nyckelord :Showrooming; Webrooming; Omnikanaler; handelsplatser; PPM-modellen; Business and Economics;

    Sammanfattning : I denna studie studeras svenska konsumenters användande av omnikanaler, samt vad som uppmuntrar situationella respektive avsiktliga beteenden i form av showrooming och webrooming. Konsumenters beteenden vid köp av olika produktkategorier är även ett centralt forskningsområde för uppsatsen. LÄS MER

  4. 4. “Strutskonsumenten och butiksdöden” En kvalitativ studie om yngre kvinnliga konsumenters moral och val av handelskanal

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Norea Tijani Klamming; Julia Knutson; [2020]
    Nyckelord :konsumenters val; strutskonsument; moral; butiksdöden; e-handel; fysisk butik; modebranschen; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie vill bidra till och fördjupa nuvarande forskning inom konsumentbeteenden. Syftet är att bidra med en aktuell förståelse för val av handelskanal, genom att studera hur yngre kvinnliga konsumenter resonerar i sina val mellan e-handel och fysisk butik. LÄS MER

  5. 5. Stadskärnors utveckling i relation till detaljhandeln : en studie om hur konsumtionsförändringar inom detaljhandeln påverkar stadskärnors utveckling och attraktivitet som handels- och mötesplats

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ulrika Ebelin; [2020]
    Nyckelord :stadskärna; detaljhandel; centrumutveckling; stadsutveckling; konsumtionsförändringar; mötesplats; handelsplats;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur stadskärnans utveckling påverkas av förändrade konsumtionsvanor inom detaljhandeln, så som nyttjande av ehandel och köpcentra. De centrala delarna av svenska städer har sedan medeltiden varit präglade av detaljhandeln, vilken har utvecklats från torgens marknader till butiker, varuhus och köpcentra samt vidare till det senaste; e-handeln (Bergman, 2003; Kärrholm och Nylund, 2011; Bruvik, 2019). LÄS MER