Sökning: "handledande samtal i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden handledande samtal i förskolan.

  1. 1. Handledning som verktyg för skolutveckling : En kvalitativ studie av specialpedagogens uppfattningar om handledning som verktyg i skolors förändringsarbete med teorin om praktikerarkitekturer som teoretisk ram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Larsson; Marie Thorin; [2022]
    Nyckelord :Handledning; Specialpedagogik; Kollegialt lärande; Kollegial handledning; Skolutveckling; Praktikarkitekturer.;

    Sammanfattning : Denna studies övergripande syfte är att bidra med kunskap om specialpedagogens roll i skolutveckling genom sitt uppdrag som kvalificerad samtalspartner i handledning, samt vilka hinder och möjligheter de möter i sin handledande praktik. Studiens teoretiska ramverk är teorin om praktikarkitekturer och begreppen talandet, görandet och relaterandet används som ett teoretiskt ramverk genom hela studien. LÄS MER

  2. 2. Handledande samtal i förskolan : -kompetensutveckling eller akut problemlösning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Veronica Djärv; [2015]
    Nyckelord :Competence development; Conversation leader; Guidance conversation; Preschool; Problem solving; Special educator.;

    Sammanfattning : Preschool is a place that is continually undergoing change at a rapid pace and developing the skills of our educators is essential for their ability to keep up with these changes. Guidance conversations can be used as a vital tool for the educators competence development. LÄS MER

  3. 3. Pedagogisk miljö i förskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Klang; [2015]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; pedagogisk miljö; sociokulturellt perspektiv; specialpedagog;

    Sammanfattning : ABSTRACTKlang, Malin (2015). Pedagogisk miljö i förskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv (Learning environment in preschool from a special educational perspective). Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö högskola. LÄS MER

  4. 4. Handledning som verktyg för utveckling. En analys av fem specialpedagogiska handledningssamtal i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jeanette Engelin; [2014-04-10]
    Nyckelord :handledningssamtal; förskolan; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka vilken funktion och vilket innehåll specialpedagogiska handledningssamtal kan ha, när det reflekteras kring förskolans verksamhet. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv som både är en lärande teori och en forskningsansats. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogisk handledning. En intervjustudie om handledningens betydelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Margaretha Joos; [2011-04-08]
    Nyckelord :handledning; kvalitativ ansats; hermeneutik;

    Sammanfattning : Specialpedagogisk handledning har enligt många forskare blivit ett svar på de förändringar som skett inom förskolan. Exempel på dessa förändringar är; förskolans övergång från Social-styrelsen till Skolverket, utbyggnaden av förskolan, tillkomsten av förskoleklass och inte minst de betydligt större barngrupper som idag blivit mer regel än undantag. LÄS MER