Sökning: "handledare -student i vfu"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden handledare -student i vfu.

  1. 1. VFU-handledares lärande och kompentensutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Martinsson; Ulrika Carlqvist; [2023]
    Nyckelord :Handledare; kompetens; lärande; VFU; vägledning;

    Sammanfattning : I yrkeslivet krävs ofta en kontinuerlig kompetensutveckling och anpassning till förändringar i omvärlden. Det samma gäller för studie- och yrkesvägledare och ett av examenskraven är att studenten ska kunna identifiera ytterligare kunskapsbehov. LÄS MER

  2. 2. Att vårdas av sjuksköterskestudenter- patienters upplevelser : En systematisk litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Emilia Ajine Jakobsson; Cornelia Greijer; [2022]
    Nyckelord :Kvalitativ metod; patienters upplevelser; sjuksköterskestudenter; trygghet; verksamhetsförlagd utbildning; vårdrelation.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) ska sjuksköterskestudenter lära sig att vårda med stöd av sin handledare. Inom samtliga vårdverksamheter sker möten mellan patienter och sjuksköterskestudenter och under denna tid förväntas studenter erbjuda patienter god vård. LÄS MER

  3. 3. Röntgensjuksköterskors erfarenheter av att handleda med modellen peer learning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lotta Winell; Anna Nilsson-Springare; [2022]
    Nyckelord :Handledning; peer learning; röntgensjuksköterskestudenter; VFU;

    Sammanfattning : Utbildningen till röntgensjuksköterska bedrivs på åtta lärosäten i Sverige och leder till både kandidatexamen och en yrkeslegitimation. En del av utbildningen sker på röntgenavdelningar, så kallad verksamhetsförlagd utbildning, och ger studenterna möjlighet att knyta ihop teorin med den kommande yrkesprofessionen tillsammans med yrkesverksamma handledare. LÄS MER

  4. 4. Samspel kring ett förändrat handledaruppdrag : Lärarhandledares berättelser om samspelets betydelse för utvecklingen av handledaruppdraget

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Erika Wallin; [2022]
    Nyckelord :samspel; lärarhandledare; handledare; praktikhandledare; lärarutbildare; handledarroll; handledning; handledaruppdrag; praktik;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur lärarhandledare samspelar för att ta sig an ett delvis nytt handledaruppdrag när skolan de är verksamma på blir en VI-skola. Syftet med studien är att, genom handledarnas berättelser, undersöka vad samspelet mellan handledarna har för betydelse för handledaruppdragets genomförande och för handledarrollens utvecklande. LÄS MER

  5. 5. Rum för rörelse : Perspektiv på rörelse som kommunikativ resurs i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Kattler; [2022]
    Nyckelord :estetisk lärprocess; fysisk aktivitet; kinestetiskt lärande; logocentrism; multimodalitet; radikal estetik; rörelsekommunikation; transspråkande;

    Sammanfattning : Detta är en retrospektiv undersökning med syfte att bidra till en fördjupad förståelse av hur kropp och rörelse kan ses som kommunikativa resurser i en lärande miljö, främst då det gäller klassrummet och elevernas möjligheter att bearbeta och förmedla innehåll kopplat till skolans ämnen och styrdokument. Studien initierades av mig som ett utvecklingsarbete utifrån min erfarenhet att kroppen och rörelsen ofta är en outnyttjad resurs ur ett lärande perspektiv i klassrummet. LÄS MER