Sökning: "handledare i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden handledare i förskola.

  1. 1. ”Man är ju två i ett samtal” : En kvalitativ studie om förskollärares och specialpedagogersuppfattningar om kommunikation, samarbete och roller vid tidiga stödinsatser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Trygg; [2023]
    Nyckelord :inkluderande lärmiljö; kommunikation; samarbete; samverkan; sociala roller; specialpedagogik; stödinsatser;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka samarbetet och kommunikationen mellan specialpedagoger och förskollärare vid tidiga stödinsatser. Särskilt fokus ligger på respondenternas erfarenheter av den kommunikation som förs, vilka faktorer som påverkar kommunikation och samarbete samt hur respektive profession uppfattar varandras roller. LÄS MER

  2. 2. En förskola för alla...? : Förskollärares erfarenheter av att arbeta inkluderande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Josefin Andrée; [2022]
    Nyckelord :inkludering; lärmiljöer; specialpedagogik; specialpedagogens roll; samsyn; förhållningssätt; anpassning;

    Sammanfattning : I Sverige är förskolan en skolform som erbjuds för barn i åldrarna 1-5 år. I förskolan arbetar förskollärare med uppdraget att arbeta inkluderande så att alla barn kan ta del av undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Språklig sårbarhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Gustafsson; Sara Björnryd; [2022]
    Nyckelord :Lärmiljö; ordinarie förskola; specialpedagog; språkförskola; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Björnryd, Sara och Gustafsson, Malin (2022). Språklig sårbarhet i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. "Han lät mig tjorva till det, sen pratade vi om det och fixade det tillsammans" : Fyra lärarstudenters upplevelser om vad som bidragit till utveckling under den verskamhetsförlagda utbildningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Anna Nelding; [2021]
    Nyckelord :internship; teacher education; teacher identity; teacher student; läraridentitet; lärarstudent; lärarutbildning; verksamhetsförlagd utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att beskriva lärarstudenters upplevelser av sin verksamhetsförlagda utbildning (vfu) under lärarutbildningen. Studien belyser studenternas upplevelser om den verksamhetsförlagda utbildningen i allmänhet och av sin utveckling under vfun i synnerhet. LÄS MER

  5. 5. För att skapa en relation behöver man bygga upp ett förtroende : En kvalitativ studie om relationers betydelse i specialpedagogens roll som handledare

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Loredana Tonnby; Liza Vennerqvist; [2021]
    Nyckelord :special educational coaching; relational pedagogy; relational competence; relational perspective; communication; cooperation; trust.; specialpedagogisk handledning; relationell pedagogik; relationskompetens; relationellt perspektiv; kommunikation; samarbete; förtroende;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi specialpedagogers tankar kring relationers betydelse i deras roll som handledare för lärare. Vi utforskar även relationella faktorer som främjar ett bra samarbete med lärare. Vår teoretiska förankring är relationell pedagogik och studien tar utgångspunkt i såväl svensk som internationell forskning i ämnet. LÄS MER