Sökning: "handledaren i socialt arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden handledaren i socialt arbete.

  1. 1. Socialsekreterares upplevelser av yrkeshandledning inom ekonomiskt bistånd

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Pontus Swenson; Cuevas Lecaros Simon; [2023]
    Nyckelord :Supervision; social work; social worker; reflection; swedish social services; economic aid; system theory; Handledning; socialt arbete; socialarbetare; reflektion; svenska socialtjänsten; ekonomiskt bistånd; systemteori;

    Sammanfattning : Enligt den svenska socialtjänstlagen ska allt klientarbete som utförs vara av hög kvalitet (SFS 2001:453). Socialt arbete beskrivs som känslomässigt krävande och därför framställs handledning som ett viktigt stöd för socialarbetare i deras yrkesroll. LÄS MER

  2. 2. ”... så därför väljer jag att vara tyst” En studie om interpersonella konflikter mellan student och handledare under verksamhetsförlagd utbildning på ett Socionomprogram SQ1562,

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Joseph Alkebratt; Karin Melin; [2014-02-21]
    Nyckelord :Interpersonella konflikter; Konflikter; Verksamhetsförlagd utbildning; Socionomprogrammet; Praktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka studenters upplevelser av interpersonella konflikter mellan student och handledare som inträffat under den verksamhetsförlagda utbildningen på Socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: - Hur beskriver studenterna att interpersonella konflikter förekommer? - Vilka strategier upplevde studenterna var framgångsrika vid interpersonella konflikter? - Vilka konsekvenser upplevde studenterna att interpersonella konflikter gav? Studien baseras på kvalitativ metod och tio semistrukturerade intervjuer med studenter som genomfört kursen Handledd studiepraktik SQ1451 på socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet. LÄS MER

  3. 3. ”Såna som mig får inte du tag på” : -Vilka faktorer är viktiga för att personer med intellektuell funktionsnedsättning ska erhålla en anställning på den öppna arbetsmarknaden?

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Sara Östlund; Carina Andersson; [2014]
    Nyckelord :intellectual disability; work; empowerment-based support; skills; motivation; intellektuell funktionsnedsättning; arbete; empowermentarbete; färdigheter; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka faktorer som är betydelsefulla för att stödja personer med intellektuell funktionsnedsättning i att erhålla anställning. Fem personal som stödjer personer med intellektuell funktionsnedsättning i processen att erhålla anställning samt fyra personer som tar emot stöd avseende detta har intervjuats. LÄS MER

  4. 4. Parenting Young Children – sett ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Julia Ingvarsson; Marie Frisell; [2013-08-08]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; Funktionshinder; Funktionsnedsättning; Föräldraförmåga; Tillräckligt god förälder; Föräldrastöd; Intersektionellt perspektiv; Social konstruktion; Rollteori;

    Sammanfattning : Frågan om föräldrar med IF kan klara ett ”tillräckligt gott föräldraskap” och om det går att utveckla föräldraförmågan är aktuell. Både i forskning och i praxis framkommer det att föräldrar som har IF är i behov av stöd på olika sätt för att klara föräldraskapet. LÄS MER

  5. 5. Yrkesprofessionell handledning i socialt arbete

    Kandidat-uppsats, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Maria Meaney; Sara Svensson; [2013]
    Nyckelord :professional supervision; social worker; skills; reflection; group supervision; yrkesprofessionell handledning; socialarbetare; kompetensutveckling; reflektion; grupphandledning;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet är att beskriva betydelsen av yrkesprofessionell handledning i socialt arbete. Syften preciseras utifrån tre frågeställningar; att beskriva och skapa förståelse för hur socialarbetare upplever yrkesprofessionell handledning, att beskriva och skapa förståelse för hur socialarbetare upplever handledarens roll, och att beskriva och skapa förståelse för varför grupphandledning upplevs som en viktig del i den yrkesprofessionella handledningen. LÄS MER