Sökning: "handledarens funktioner"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden handledarens funktioner.

  1. 1. Stöd i förskolan genom Tydliggörande pedagogik – Ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anela Jelacic; Sandra Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; TEACCH; Tydliggörande pedagogik; stöttning; scaffolding;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractJelacic, Anela., Nilsson, Sandra (2020). Stöd i förskolan genom Tydliggörande pedagogik – Ett specialpedagogiskt perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogisk kompetensutveckling i grupp genom handledning. En quickfix eller ett långsiktigt förebyggande arbete. Special education training in groups through tutorials. A quickfix or a long-term prevention

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlotte Ekman; Jessica Strömberg; [2017]
    Nyckelord :Grupphandledning; Handledning; Handlednings rollen; Kollegialt lärande; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfte: Det primära syftet med studien är att analysera Skolverkets handledarutbildning inom den specialpedagogiska fortbildningen av lärare och jämföra hur specialpedagogutbildningen på Malmö högskola förhåller sig till dessa kriterier. Studien är tänkt att belysa vilka olika typer av grupphandledande uppdrag och funktioner som förekommer inom Skolverkets handledarutbildning. LÄS MER

  3. 3. När kameleonten möter dronten : Om handledarrollen vid grupphandledning av yrkesverksamma inom människohjälpande yrken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Psykologi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Anna Maria Brandberg Grage; [2016]
    Nyckelord :Clinical supervisor; clinical group supervision; supervisory role; thematic analysis; helping professions; semi-structured interviews; Handledare; grupphandledning; handledarroll; tematisk analys; människohjälpande yrken; semi-strukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att i en svensk kontext belysa handledarens roll vid grupphandledning av yrkesverksamma inom människohjälpande yrken, då detta är ett område som endast är sparsamt utforskat. Materialet inhämtades genom semi-­strukturerade intervjuer med nio verksamma handledare med socionom­ eller psykologutbildning. LÄS MER

  4. 4. Ditt problem är mitt problem – en kvalitativ studie om socialarbetares

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Isabelle Brinkåker; [2011-08-18]
    Nyckelord :Handledning; processhandledning; grupphandledning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad handledning för socialarbetarna har för funktion, det vill säga vad målet är med att ha handledning och vad innefattar handledning inom socialt arbete, men också om vad socialarbetarna själva önskar få ut av sin handledning och om de är nöjda med den handledning som de får idag. Jag har valt att ta reda på om socialarbetarna upplever sig ha nytta av sin handledning och om de anser sig bli stöttade i deras klientärenden och deras mående med att jobba professionellt med andra människors problematik genom handledningen. LÄS MER

  5. 5. Yrkeshandledning - ett dubbelt uppdrag med motsägelsfulla funktioner : En intervjustudie med handledare i gymnasieskolans yrkesutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Carin Hilmersson; Carina Ålebring-Jonsson; [2011]
    Nyckelord :Handledning i yrkesutbildning; arbetsplatsutbildning; yrkeskunnande; yrkeslärare.;

    Sammanfattning : Med lång erfarenhet från yrkeslivet inom handel respektive vård, har vi under lärarutbildningen fått se våra arbetsplatser ur ett annat perspektiv. Skolan anförtror kontrollen på utbildningen till handledaren under en försvarlig del av den totala utbildningstiden. LÄS MER