Sökning: "handledarens relation"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden handledarens relation.

  1. 6. Vinstvarning iskolans relationskapital? : lärarens ansvar att skapa elevrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Kristina Elehorn; [2013]
    Nyckelord :Elevmotivation; lärarmotivation; loggbok i skolan; lärarens kärnkompetenser; kommunikativ kompetens; elevkommunikation; elevrelation; elevförtroende; elevrespekt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ett av grundskolans problem är elever som totalt saknar motivation till all form av skolarbete. De saknar den egna inre motorn till att ens försöka och skapar istället oftast disciplinära problem under skoldagen vilket påverkar kamrater och studiemiljö negativt. LÄS MER

  2. 7. Handledarens yrkeskunnande : Modell och verklighet

    Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Malin Strand; [2013]
    Nyckelord :Skill; Placement; Placement supervisor; Probationary year; Supervision; Mentorship; Teacher Education; Dialogue seminar; Skill and technology; Yrkeskunnande; Verksamhetsförlagd utbildning; VFU; VFU-lärare; VFU-handledare; Introduktionsår; Handledning; Mentorskap; Lärarutbildning; Dialogseminarium; Yrkeskunnande och teknologi;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i frågeställningar som berör handledarens yrkeskunnande. Benämningen handledare syftar i detta fall på lärare som är VFU-handledare för lärarstudenter eller mentorer för nyutexaminerade lärare. VFU och introduktionsår för nya lärare befinner sig i gränsområdet mellan utbildning och yrkespraktik. LÄS MER

  3. 8. Handledning som verktyg - en studie om specialpedagogisk handledning ur ett styrningsperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-Karin Jonsson; Eva Nilsson-Linder; [2012-02-02]
    Nyckelord :specialpedagogisk handledning; styrning; huvudmän; verksamhetsutveckling; kompetensutveckling; personalstödjande;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att tolka och beskriva hur tio huvudmän uttryckte sin syn på specialpedagogisk handledning samt hur huvudmännen uttryckte styrningen av specialpedagogisk verksamhet i relation till de statliga intentionerna med ett förebyggande och hälsofrämjande arbete i skolan. Teori & Metod: Studien är kvalitativ och dess teoretiska ram är hermeneutisk och utgår från förståelse och tolkning av specialpedagogisk handledning samt hur huvudmännen erfar styrning av specialpedagogisk verksamhet. LÄS MER

  4. 9. Lika barn leka bäst

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Agneta Holmberg; [2012]
    Nyckelord :Bedömning; Drivkraft; Elev; Handledare; Intresse; Lärande; Omvärld; Samspel; Yrkesförberedande utbildning;

    Sammanfattning : Denna fallstudie är en undersökning om lärande vid arbetsplatsförlagd undervisning i den yrkesförberedande gymnasieskolan. Undersökningens syfte vara att studera hur samspelet mellan handledare och elev påverkar elevens lärande, vad handledaren ser som viktigt att bedöma och vilken betydelse elevens egen drivkraft och intresse har för utfallet. LÄS MER

  5. 10. Undersköterskans kompetens som handledare för elever från omvårdnadsprogrammet : En studie ur fyra perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Solveig Torensjö; [2011]
    Nyckelord :clinical education; tutoring; competence; assistant nurse; arbetsplatsförlagd utbildning; handledning; kompetens; undersköterska;

    Sammanfattning : Elever från omvårdnadsprogrammet har delar av sin utbildning förlagd i klinisk verksamhet. Undersköterskor ute i verksamheten är ålagda att handleda dessa elever. För att göra detta ställs det krav på att hon/han är kompetent för uppdraget. LÄS MER