Sökning: "handledning av lärarstudenter"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden handledning av lärarstudenter.

  1. 1. Är du redo? En studie om blivande lärare i fritidshem och deras tilltro till självförmåga inför det dubbla uppdraget och en kluven yrkesprofession.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Carlsson Evelina; Wallsten Ann; [2022-03-15]
    Nyckelord :Självförmåga eng. self-efficacy ; professionell identitet; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats har varit att undersöka hur blivande lärare i fritidshem beskriver sin tilltro till självförmåga inför sitt kommande yrkesliv. Då vi har valt att arbeta med vår studie utifrån att det är ett dubbelt arbetsuppdrag som väntar; både som lärare i fritidshem men också som ämneslärare har vi också bearbetat vårt material utifrån begreppet professionell identitet. LÄS MER

  2. 2. Etiskt rätt eller fel? Bedömningsdilemman i en skola för alla : En kvantitativ studie av ställningstaganden från speciallärar- och specialpedagogstudenter samt läraratudenter i Sverige, USA och Kina

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sandra Franzén; Ida Striem; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Etiska dilemman är något lärare möter dagligen och detta särskilt i arbetet med elever i svårighet (Pope, Green, Johnson & Mitchell, 2009). Speciallärare och specialpedagoger ska i dessa situationer kunna bidra med stöd och handledning till lärarna (Skolverket, 2018a). LÄS MER

  3. 3. ”Jag kan gå hur långt som helst, känns det som” : En intervjubaserad studie om VFU-handledares betydelse för studenters lärande inom verksamhetsförlagd utbildning i lärarutbildningarna förskola, grundskola och fritidshem

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Lagerqvist; [2019]
    Nyckelord :handledare; handledning; lärarstudenter; verksamhetsförlagd utbildning; vfu;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka innebörden av handledares förutsättningar och förmågor att möjliggöra lärande för studenter under den verksamhetsförlagda utbildningen och att lyfta fram goda exempel som både direkt och indirekt kan hjälpa handledare till självreflektion och till att utveckla sin handledarfilosofi- och praktik. Studien bygger på enskilda intervjuer med handledare och fokusgruppsamtal med studenter inom lärarinritningarna förskola, grundskola och fritidshem. LÄS MER

  4. 4. Handledning och skolutveckling. En kvalitativ intervjustudie av tolv lärares uppfattningar

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vian Talusi; [2016-05-04]
    Nyckelord :handledning; lärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte och problemformulering Syftet med detta arbete är att försöka utveckla hur handledare kan bidra till nyutbildade pedago- gers förståelse av att omsätta och använda sina teoretiska kunskaper från utbildningen i den didaktiska undervisningsverkligheten. Studiens frågeställningar är: 1. LÄS MER

  5. 5. ”Det blir ju aldrig riktigt på riktigt” : En undersökning av lärarstudenters uppfattningar av verksamhetsförlagd utbildning.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Adam Ahlvik; Robin Blossing; [2016]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; vfu; utbildning; handledning; teori; praktik;

    Sammanfattning : Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är ett viktigt inslag som år 2001 ersatte den tidigare praktiken i lärarutbildningen. Genom professionell handledning från en verksam och handledarutbildad lärare (handledare) ska studenterna få chansen att träna på det de lärt sig på högskolan ute i riktiga skolverksamheter för att på så vis utveckla sin framtida yrkesroll. LÄS MER